09 mei 2017

Inbraakgolf?

Tijdens het vragenhalfuurtje van de gemeenteraad heeft Helene van As de volgende vragen gesteld:

Het lijkt wel of er sprake is van een inbraakgolf. We hebben gezocht op Misdaadinkaart van de politie en schrokken van het aantal. Klopt dat? Wordt er meer ingebroken in onze gemeente? We hebben de informatieborden gezien waarop gevraagd wordt bij verdachte situaties 112 te bellen. Het CDA vindt dat een goede maatregel. Maar we willen graag dat er meer gedaan wordt om inbraak te voorkomen. Onze vragen:

·         Wordt er meer ingebroken in onze gemeente?

·         Kan er meer gedaan worden aan inbraakpreventie? Bewoners voorlichten, helpen .

·         Kunnen er meer politiepatrouilles ingezet worden?

·         Werken de BuurtWhatsAppgroepen en BIN hierbij goed?

·         Welke andere maatregelen worden ingezet?

·         Welke maatregelen zouden ingezet kunnen worden?

Antwoord van de portefeuillehouder:

Er zijn inderdaad aanzienlijk meer inbraken dan vorig jaar deze periode. Gemeente en politie doen er alles aan om daders op heterdaad te betrappen. Politie in Boxtel is weer op volle sterkte. Op onze vraag of er in bepaalde wijken waar nu veel ingebroken wordt, extra gesurveilleerd kan worden, wordt geantwoord dat dat een zaak van de politie is en ook te maken heeft met drukte van dat moment. Er zijn meer ‘staandehoudingen’ waarbij politie vraagt wat iemand aan het doen is en zich moet legitimeren.

De burgemeester geeft ook aan dat de BuurtWhatsAppgroepen en BIN over het algemeen goed werken en dat de meldingsbereidheid hierdoor is toegenomen. Hij roept iedereen op bij onraad 112 te bellen want daders moeten op heterdaad betrapt worden.

Preventie: Er worden veel tips, adviezen en waarschuwingen door politie en overheid via website, Facebook en Twitter gegeven om huis en eigendommen goed te beschermen.

Wees extra waakzaam en bel bij onraad 112!