Winkelen in Rotterdam
10 mei 2017

Economische Agenda Duurzaam Creëren

Hieronder de reactie van de CDA-fractie, in de raadsvergadering op 9 mei, op Economische Agenda Duurzaam Creëren:

De werkgelegenheid in Boxtel stond voor een lange periode door de crisis onder druk. Minder banen en weinig nieuwe vestigingen van bedrijven. Met name onder ouderen en jongeren zijn er veel werklozen. Onze positie als werkgelegenheidsgemeente was afgezwakt. Ook zullen we om moeten gaan met demografische uitdagingen zoals een dalende beroepsbevolking en vergrijzing.

Dus een economische agenda is hard nodig om te bepalen waar we met onze gemeente naar toe willen. Het CDA is positief over deze Economische agenda die tot stand is gekomen door een goede samenwerking van verschillende organisaties. Met name het oprichten van een breed strategisch economisch platform vinden wij een meerwaarde voor Boxtel. Tijdens de beeldvormende avond hebben we kunnen horen dat dit goed werkt.

Een ander goed punt vinden we het instellen van een proactief accountmanagement. Zoals we al vaker hebben aangekaart vinden we het belangrijk dat de dienstverlening aan onze ondernemers optimaal moet zijn.

Het CDA ziet ook kansen in de samenwerking met Best en Oirschot om meer aansluiting te vinden bij Brainport. We willen hierbij graag op de hoogte worden gehouden hoe deze samenwerking vorm wordt gegeven en wat dat aan investering gaat kosten. Graag reactie.

Het CDA ziet echter ook wat aandachtspunten in deze Economische agenda:

-        Boxtel legt met deze economische visie een hoog ambitieniveau neer. Wij vragen ons af een uitbreiding van 0,6 Fte voldoende is. Met name op het gebied van meer kwalitatief hogere service voor ondernemers liggen er nog veel verbeterpunten.

-        We lezen dat er met name vraag is naar werknemers met een technische achtergrond. Wij zouden dan ook graag zien dat er wordt ingezet op het halen van meer technische MBO opleidingen naar Boxtel.
Ook omscholing van langdurig werklozen vinden wij hierbij een aandachtspunt wat we niet teruglezen, maar wel meegenomen dient te worden.

-        De economische agenda wordt vastgesteld voor 2016-2021. Inmiddels is het alweer bijna halverwege 2017. In hoeverre zijn de actiepunten die voor 2016 stonden al gerealiseerd?

-        Startende ondernemers en ZZP’ers geven aan dat ze behoefte hebben aan kleinschalige, laagdrempelige bedrijfsruimten en flexplekken. Goed dat hier aandacht voor is. Tijdens de beeldvormende avond werd aangegeven dat dit punt wordt opgepakt. Wij zouden graag duidelijkheid willen over de ontwikkelingen hiervan. Wie pakt dit op en wat kan de gemeente doen? Nu lezen we dat er nog allerlei onderzoeken moeten plaatsvinden, terwijl de behoefte sterk aanwezig is.

-        Veel productiebedrijven in Boxtel maken gebruik van arbeidsmigranten. Een belangrijk probleem daarbij is het gebrek aan huisvestingsmogelijkheden. Het CDA maakt zich zorgen over het feit dit een remmende factor vormt op de economische groei.

Wat doet u op dit moment om dit aan te pakken? Wat zijn de mogelijkheden in Boxtel?

Boxtel wilt zich verder positioneren als onderwijsgemeente voor het MBO en meer MBO opleidingen naar Boxtel halen. Het CDA vindt dat we dit dan ook meer moeten uitdragen. Daarom willen we graag voorstellen om in samenwerking met SintLucas kunstwerken verwijzend naar Boxtel als onderwijsgemeente (voor het MBO) op bijv. rotondes te plaatsen. Is dit mogelijk?

Het CDA wilt graag d.m.v. rapportages op de hoogte worden gehouden van de voortgang en uitvoering van de economische agenda.