24 mei 2017

Actieplan Leven de Dommel, Discussieavond over duurzaamheid(Column MooiBoxtel mei 2017 )

Actieplan Leven de Dommel

In 2016 was er in Brabant en Limburg enorm veel wateroverlast. Ook in de toekomst moeten we rekening houden met extreem natte periodes en periodes van droogte. Waterschap de Dommel heeft hiervoor het actieplan Leven de Dommel opgesteld. Het CDA Boxtel-Liempde zet zich ook in om de grote uitdagingen van de toekomst op het gebied van water aan te pakken.

De grote uitdagingen zijn onder andere overlast en schade door water op straat en in huizen, een tekort aan water voor landbouw en natuur en slechte waterkwaliteit.

We hebben daarom aandacht gevraagd voor deze kwesties bij het college. We hebben onder andere gevraagd welke prioriteiten de gemeente Boxtel stelt ten aanzien van voorkomen van wateroverlast en welke concrete acties hiervoor uitgevoerd zouden moeten worden.

Vergroening van de bebouwde kom door geveltuinen en groene daken kunnen een bijdrage leveren. We hebben gevraagd of Boxtel dit actief kan promoten, zeker bij nieuwbouw en op gemeentelijke gebouwen. Ook willen we graag weten, hoe het waterbewustzijn van inwoners gestimuleerd kan worden. We moeten het immers met elkaar aanpakken.

Discussieavond over duurzaamheid

De gemeenteraad van Boxtel heeft zich tot doel gesteld om Boxtel vóór 2030 energieneutraal te maken. Maar hoe gaan we deze doelstelling bereiken? Deze vraag stond centraal tijdens een discussieavond met onze leden. We hebben met elkaar gediscussieerd over zaken als windenergie, zonne-energie en gebruikmaken van aardwarmte. Wat zijn voor- en nadelen van deze middelen? Over sommige zaken waren we het allemaal eens, over andere zaken waren de meningen verdeeld. Dit leverde mooie en goede discussies op. In ons aanstaande verkiezingsprogramma zullen deze punten dan ook opgenomen worden.

Het CDA Boxtel-Liempde houdt regelmatig discussieavonden met haar leden. Door middel van prikkelende stellingen discussiëren we over een bepaald onderwerp. We hechten veel waarde aan de mening van onze leden.

Maar ook van onze inwoners en ondernemers willen we graag horen waar ze zorgen over hebben en waar ze tegenaan lopen. Wij staan altijd open voor mensen die met ons mee willen denken en praten over de Boxtelse politiek. Wilt u bij ons aansluiten, een keer komen kijken of kent u iemand dat leuk zou vinden, laat het ons weten!

Heeft u andere opmerkingen of suggesties? Of heeft u zelf een onderwerp dat u onder onze aandacht wil brengen? U kunt ons bereiken via [email protected].

Bezoek ook eens onze website en volg ons via sociale media:

Website: www.cda.nl/noord-brabant/boxtel-liempde

Facebook: Cda Boxtel-Liempde