29 juni 2017

Onduidelijkheid verzekering mantelzorgers

Uit onderzoek blijkt dat gemeenten hun mantelzorgers onvolledig informeren over de vrijwilligersverzekering die ze gratis aanbieden. 78 procent van de gemeenten geeft verouderde, onvolledige of foute informatie over de aansprakelijkheidsverzekering voor mantelzorgers. Gemeenten betalen dan voor een verzekering maar vergeten de inwoners hierover te infomeren. Mantelzorgers kunnen nauwelijks te weten komen dat ze zijn verzekerd, in welke mate zij gedekt zijn, hoe schade kan worden aangegeven en wat dit betekent voor de eigen individuele aansprakelijkheidsverzekering. In veel gevallen wordt de aanwezigheid van een aansprakelijkheidsdekking zelfs ontkend zowel op de gemeentewebsite als door de ambtenaren.

Het CDA Boxtel-Liempde wil weten of onze mantelzorgers goed verzekerd zijn, of onze ambtenaren goed op de hoogte zijn van deze verzekering en of de verzekering actief en goed aan onze mantelzorgers gecommuniceerd wordt.

Wethouder Van den Broek laat in een reactie op onze vragen ons weten dat onze mantelzorgers zeker goed verzekerd zijn. Alle mantelzorgers zijn net als onze vrijwilligers verzekerd via de vrijwilligersverzekering. De betrokken ambtenaren zijn van deze vrijwilligersverzekering op de hoogte maar omdat deze verzekering vrijwilligersverzekering genoemd wordt, wordt de link met mantelzorgers niet automatisch gelegd. De ambtelijke organisatie zal via een bericht op intranet geïnformeerd worden.

Er wordt helaas nog onvoldoende over deze verzekering voor mantelzorgers met de mantelzorgers gecommuniceerd. Dat is ook als aandachtspunt gekomen uit de Klankbordgroep Mantelzorg. Binnen de klankbordgroep is daarom al afgesproken om de communicatie rondom de mantelzorg/vrijwilligersverzekering extra aandacht te geven. Hier heeft het Steunpunt Mantelzorg ook een rol in, zij heeft immers een groot aantal mantelzorgers in beeld en heeft als rol de mantelzorgers te ondersteunen.

Het CDA is blij dat er goed gecommuniceerd gaat worden over deze verzekering voor mantelzorgers. “Mantelzorgers verdienen alle steun die we ze kunnen bieden!”, aldus fractievoorzitter Hélène van As-Jaspers.