15 juli 2017

CDA Brabant en CDA Boxtel-Liempde - OV-Race om openbaar vervoer te testen

Het CDA Brabant hield op 14 juli een OV-Race om het Brabantse openbaar vervoer te testen. Aan deze wedstrijd deden behalve de Brabantse óók de Boxtelse CDA-fractie en verschillende OV-gebruikers mee.

Verdeeld in drie teams kregen de deelnemers de opdracht om zo snel mogelijk vanaf het Brabantse Provinciehuis naar een bestemming in Brabant te reizen, door alléén gebruik te maken van het openbaar vervoer (zoals stad- en streekbussen, de trein, buurtbus, deeltaxi, veerpont of OV-fiets). Onderweg moesten de teams verschillende OV-opdrachten uitvoeren om bijvoorbeeld zaken als toegankelijkheid, gesprekken met chauffeurs en medereizigers, bereikbaarheid en reistijd te testen. Te denken valt aan het meenemen van een fiets in de bus of het in- en uitstappen met een rolstoel.

Statenlid Ankie de Hoon, woordvoerder verkeer en vervoer: “Met deze OV-race testen we op originele wijze het openbaar vervoer in Brabant. Dat is niet alleen heel leuk, maar óók heel nuttig. We verzamelen immers een schat aan informatie, die goed van pas komt wanneer we als provincie een besluit moeten nemen over het OV.  Onze ervaringen delen we nadien met de verantwoordelijk gedeputeerde, die er ook zijn voordeel mee kan doen. De OV-Race vorig jaar was een groot succes, dus dat hopen we dit jaar nog eens over te doen. Extra leuk is dat ook onze collega’s uit Boxtel meedoen, die met deze Race ideeën kunnen opdoen voor hun verkiezingsprogramma.”

Steunfractieleden Lieke van den Braak en Ruud van Casteren van CDA Boxtel-Liempde: “Er is nog veel werk aan de winkel en nog veel te verbeteren wat OV betreft. Volgend jaar zijn we graag weer van de partij… want het is leuk en leerzaam. Ook hopen we dat er dan ook OV zaken positief veranderd zijn!”

Reisverslag

Ons team: Ankie en haar zus Helma (in een elektrische rolstoel) samen met Lieke, mijn mede steunfractielid voor het CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel, gaan we om 10.00 uur vanuit het provinciehuis op weg. In de envelop onze opdracht: via Olland naar Boerdonk. Olland moet toch een eitje zijn... Hoe komen we daar het snelste? Eerst maar met de bus naar het centraal station van 's-Hertogenbosch. Daar aangekomen was het bus perron niet zo breed dat Helma met haar rolstoel al bijna er vanaf reed, haar zus Ankie kon haar nog net tegen houden. Op het treinperron aangekomen spreken we de conducteur aan dat onze medepassagier rolstoelafhankelijk is en met ons meereist en dat we graag met de klaarstaande trein, de IC richting Venlo, mee willen. “Dat had u 48 uur van te voren moeten aangeven, want dan staat er een service medewerker met een oprijplank klaar”, zei hij. Als je dus in een rolstoel zit en spontaan bijv. naar Amsterdam zou willen om het Rijksmuseum te bezoeken of te shoppen dan kan dit niet!!!

Hoezo niet, mindervaliden moeten toch kunnen gaan en staan waar ze willen, participeren,  dat is toch een gemeen goed? De conducteur wilde wel helpen en ging samen met Lieke naar de infobalie. Onze trein zou na 10 minuten pas vertrekken en de oprijplank stond op slot midden op het perron. Ik dacht nog de conducteur heeft wel een sleutel, nee hoor. Dus de plaat stond drie meter van de trein en andere medewerker moet eraan te pas komen. Helaas… dag trein... die reed weg en wij hadden het nakijken. Lieke belde mij want een van de volgende treinen richting Boxtel is een Flirt trein, een sprinter met een uitschuifbare tredeplank ter hoogte van het perron. De oplossing, alleen we hadden kaartjes gekocht voor Eindhoven... daar gaat ons budget! In Boxtel met de buurtbus richting Olland ging niet, een uur wachttijd…... Ik dacht ik bel een rolstoeltaxi. De centraliste van "De Meijerij" uit Liempde ons doel uitgelegd. Na wat onderhandelen hoefden we geen 45 euro te betalen maar 30 euro voor 11 KM! We vroegen onszelf af waarom dit zoveel moet kosten. Na een kwartier kwam een uiterst vriendelijke taxichauffeur en wij op weg naar Olland. Onderweg een leuk gesprek met hem gehad;  wat hem bezig hield, wat voor problemen hij tegen kwam en of we nog met hem naar Boerdonk konden, helaas dit lukte niet… maar oprecht dank aan taxibedrijf "De Meijerij" voor hun spontane en sportieve medewerking!

We maakte een ‘ussie’ met het bord Olland als bewijs en namen zitting op het terras, het was 12 uur ondertussen. Helaas was de Dorpsherberg gesloten dus ook geen koffie, wel hadden we een CDA dopper meegekregen en Lieke wat fruit. Hoe komen we in Boerdonk? Niet met de bus, want die reis duurde ruim twee uur en dan moeten we al terug zijn in provinciehuis. Ik belde met de plaatselijke taxibedrijf, géén tijd want het was laatste schooldag, al zijn taxi bussen waren bezet tot zeker na 14.00 uur. Bovendien zou de rit naar Boerdonk 50 euro kosten. “Jullie hebben een verkeerde dag uitgekozen”, zei hij nog!  Dit loste niet ons probleem op!  Statenlid Ankie belde zich ondertussen suf, zouden we met de plaatselijke aspergekweker met zijn platte kar toch nog in Boerdonk kunnen komen?  Uiteindelijk kwam de buurtbus en wij besloten i.v.m. tijdsdruk en geslonken budget, via Sint Oedenrode terug te gaan richting Provinciehuis. Het volgende probleem deed zich voor elektrische rolstoel mag niet op de lift van de buurtbus. “Hoe komen we dan in Rooi”, vroeg ik? Gelukkig wilde de vrijwillige  buschauffeur ons wel helpen mits hij géén problemen zou krijgen van hogerhand. In de bus hebben we leuke gesprekken gevoerd met onze medepassagiers.

Een mevrouw vertelde dat ze afhankelijk is van openbaar vervoer en graag vanuit haar woonplaats Schijndel naar Boxtel reist. Helaas is dit in het weekend niet mogelijk, want er rijdt er géén buurtbus. Géén geweldige weekendactiviteiten in Boxtel voor Schijndelaren afhankelijk van OV! Ondertussen zijn we in Rooi, stappen uit en staat er een senior bij de bushalte, hij vertelde al 15 min. op de bus te wachten. We kijken nog op het bus bordje en ja de bus moet gewoon rijden. Dan komt bus 157 aan en ik vraag naar bus 156, “Ohhh nog niet geweest, dan zal hij wel achter mij rijden”, zei de buschauffeur. Twee vriendinnen die zich ondertussen bij ons voegden vertelde dat al één week het vakantierooster is ingegaan en daarom de lijnbus naar 's-Hertogenbosch maar één keer per uur rijdt. Hoezo vakantierooster? Landelijk is het vakantieseizoen al begonnen blijkt achteraf. We rijden door het Brabantse land, via Schijndel, Sint-Michielsgestel, Den Dungen naar ’s-Hertogenbosch en onderweg blijven we verbazen over de problemen die we onderweg als OV-ers zijn tegen gekomen.

Op de Pettelaarseweg in Den Bosch stappen we uit, we hebben geen zin eerst naar het Station te rijden, een andere buslijn te pakken om dan vervolgens wel voor het provinciehuis uit te kunnen stappen. We missen ook nog een halte omdat ik de knop niet hard genoeg had ingedrukt. Rond half drie maken we de laatste selfie voor het provinciehuis en voegen ons bij de winnaars en onze andere groep.