15 juli 2017

Duurzaamheidsvisie

Tijdens de raadsvergadering op 11 juli 2017 heeft het CDA als volgt gereageerd op de duurzaamheidsvisie:

Allereerst complimenten voor dit rapport. Goed leesbaar, duidelijke richting en is tot stand gekomen door co-productie van vele enthousiaste mensen. Het uitvoeringsprogramma per thema is concreet en overzichtelijk.

Iedereen kan meedoen aan duurzaamheid.  Of het nu is om goed samen te leven, klimaatadaptief zijn, biodiversiteit verbeteren, besparen op energie of energie op te wekken en ervan mee te profiteren. En dat is goed. Duurzaamheid is een mindset, een verandering. Dit moeten we met z’n allen leren. Alleen als we als overheid, bedrijfsleven en inwoners goed samenwerken kunnen we onze duurzaamheidsdoelstellingen realiseren.

Onze duurzaamheidsinitiatieven op welk vlak dan ook zijn lang niet altijd breed bekend. Dit is wel nodig om mensen mee te laten doen en ook dingen te gaan proberen. Goede communicatie is dus essentieel. Communiceer niet alleen over de projecten en resultaten maar het waarom en de  manier van denken en doen. Verbind de losse projecten met elkaar en zorg voor een brede maatschappelijke discussie.

Het CDA wil kort ingaan op het proces, de duurzaamheidsvisie en het actieplan.

Proces

Wij hebben deel genomen aan drie van de vier werkgroepen, ieder raadslid in 1 groep. Vooral de betrokkenheid en de inhoudelijke inbreng in de groepen hebben wij als zeer positief ervaren.

Het proces heeft wel lang geduurd, misschien een leermoment om wel de vaart erin te houden om het enthousiasme te bewaren. En zet in het vervolgproces naast de ervaren rotten ook jonge mensen in met een verfrissende kijk. Laat jongeren, scholieren, studenten meedenken! Zij moeten duurzaamheid ook gaan dragen.

Product

Er ligt een duidelijke, goed onderbouwde visie

Het CDA wil graag enkele voor ons belangrijke zaken even aantippen.

·        De kracht van de samenleving wordt in dit document goed benut.

·        De visie is flexibel immers wet- en regelgeving, technische ontwikkelingen en subsidies zijn ook in beweging.

·        Fijn dat er een voorstel ligt om jaarlijks te monitoren en tweejaarlijks te evalueren.

M.b.t. Samenleven in Boxtel

·        Goed dat de rol van gemeente en vrijwilligers besproken wordt en goed om ook te kijken wat eventuele valkuilen zijn bij het overnemen van gemeentelijke taken door vrijwilligers. Want hoe garandeer je bijvoorbeeld de kwaliteit?

·        Fijn dat er aandacht is voor eenzaamheid, participatiewet, armoede en ouderen.

M.b.t groen leven in Boxtel

·        We zien nog niet echt vooruitgang in het biomassaplein. We zijn benieuwd naar de nieuwe locatie. Eind 2017 moet het immers open.

Antwoord wethouder: druk mee bezig, maar nog geen duidelijkheid.

·        Vergroening op gemeentelijke en particulier gebied.  Vraag:  Kunnen hier ook de lokale boomkwekerijen betrokken worden?

Antwoord wethouder: Ja, graag, 1 boomkweker heeft zich al gemeld.

M.b.t Ondernemend leven in Boxtel

·        Al onze werkgevers zijn ontzettend belangrijk voor Boxtel. Niet alleen voor de  lokale economie, werkgelegenheid en sociale structuur maar ook hebben zij een zeer bepalende rol in duurzame ontwikkeling. Actieve samenwerking en meewerken is essentieel.  Goed overleg met onze industrieterreinen is daarom noodzakelijk.

·        Het valt ons op dat het project Herenboeren een paar keer genoemd is. Maar de boeren of ZLTO helemaal niet. Waarom niet?

Antwoord wethouder: ZLTO heeft zich later aangesloten. Er zijn goede en constructieve gesprekken gevoerd.

M.b.t Energiek leven in Boxtel

·        Er is een professionaliseringslag nodig. Voor een optimaal scenario voor Boxtel is gericht onderzoek nodig. De gemeente moet snel duidelijkheid geven over de locaties voor grootschalige energieopwekking. Het wordt tijd om op te starten met collectieve projecten. Revenuen moeten ten goede kunnen komen aan de hele Boxtelse gemeenschap.

·        Bij de stichting Boxtel energieneutraal stellen wij nog wat vraagtekens zeker omdat zij het beheer krijgen over gelden die gegenereerd worden door grootschalige energieopwekking. Controle van de geldstromen moet goed vastgelegd te worden en graag zou het CDA daarbij ook de raad nogmaals aan zet zien. Krijgen zij bijvoorbeeld een startkapitaal etc. zijn vragen die ook zeker eerst verder beantwoord moeten worden wat ons betreft.

De Wethouder zegt toe dat deze plannen bij de gemeenteraad te bespreken.

·        Goed inzetten op energie besparen en op communiceren van successen. Nodig alle inwoners uit tot besparen en maak het gemakkelijk en aantrekkelijk om vervolgstappen in de woningaanpassing te doen.  Zorg dat mensen een reëel beeld krijgen over kosten /terugverdienmogelijkheden en financieringsmogelijkheden.

·        Alsjeblieft niet nog een website maar één goede waar alles op te vinden is. Verbind!

Actieplan

Het actieplan is een lange lijst van mooie kleine en grote projecten. Stel prioriteiten en spreek indicatoren (kpi’s) af om voortgang bij de verschillende vormen van duurzaamheid te meten en bij te sturen. Er gebeurt van alles, maar hoe effectief zijn deze initiatieven? Doen we genoeg en de juiste dingen of moet er meer gebeuren? En, benoem de risico’s zoals afgesproken zodat de kans op succes verder wordt vergroot.

Aan de slag!