19 juli 2017

Versnelde verduurzaming veehouderij, Integrale verkeersvisie, Duurzaamheidsvisie, Ov-race , Fijne zomer (Column MooiBoxtel juli 2017)

Versnelde verduurzaming veehouderij
Het provinciebestuur van Noord-Brabant heeft besloten om de veehouderij versneld te verduurzamen met ingrijpende maatregelen. De gevolgen voor de agrarische sector, dus ook voor onze Boxtelse agrariërs en bedrijven die hiervan afhankelijk zijn, zijn enorm groot. Veel agrarische ondernemers dreigen het niet te redden. Wij maken ons zorgen en hebben het college daarom vragen gesteld over deze gevolgen en hoe we de agrariërs daarin gaan helpen.

Het CDA blijft er landelijk, provinciaal en lokaal aandacht voor vragen!

Integrale verkeersvisie

De nieuwe verkeersvisie is vastgesteld: MOVE ’31. We hadden gehoopt dat MOVE’31 een integrale oplossing zou bieden voor de (toenemende) verkeersproblemen in Boxtel, maar de voorgenomen maatregelen vinden wij daarvoor niet voldoende. Voor een integrale oplossing vindt het CDA een noordelijke ontsluitingsweg noodzakelijk. Ons voorstel om hier onderzoek naar te laten uitvoeren, kreeg geen steun van de meerderheid van de gemeenteraad.

De dubbele overweg bij de Tongersestraat zal afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer. Om de gevolgen en effecten van de definitieve afsluiting duidelijk te maken, heeft het CDA een proefafsluiting voor twee weken voorgesteld (wel toegankelijk voor hulpdiensten en fietsers). Onze motie hierover is helaas niet aangenomen.

Duurzaamheidsvisie

De nieuwe Duurzaamheidsvisie is samen met inwoners, ondernemers, ambtenaren en raadsleden opgesteld. Of het nu is om goed samen te leven, te besparen op energie, om energie op te wekken of duurzaam te ondernemen, we kunnen allemaal een bijdrage leveren. Het is goed dat ook sociale duurzaamheidsinitiatieven zijn meegenomen, in de visie is veel aandacht voor o.a. ouderen, vrijwilligers en eenzaamheid.

Het CDA wil goed inzetten op energie besparen en op het communiceren van successen. Wij willen alle inwoners en ondernemers uitnodigen tot besparen en het gemakkelijk maken om stappen in de woning- en bedrijfsaanpassing te doen. Mensen moeten een reëel beeld krijgen over kosten, terugverdienmogelijkheden en financieringsmogelijkheden.
Er zal een locatie aangewezen moeten worden voor grootschalige energieopwekking. Het wordt tijd om op te starten met collectieve projecten waarvan de winst ten goede komt aan de hele Boxtelse gemeenschap.

Ov-race

CDA Brabant heeft vorige week de ov-race georganiseerd, het doel was om vanuit het Provinciehuis met het openbaar vervoer richting een vooraf onbekende bestemming te reizen. Ook het CDA Boxtel-Liempde deed mee. Onderweg moesten de deelnemers opdrachten uitvoeren om zaken als toegankelijkheid, bereikbaarheid en reistijd te testen. Zo hebben we gezien dat het ov veel obstakels kent voor mensen in een rolstoel. De ervaringen en knelpunten zullen we uiteraard meenemen en aankaarten.

Fijne zomer

Wij wensen u een hele fijne zomer toe! Ook in het komende jaar staan wij voor u klaar en blijven we ons inzetten voor ons mooie Boxtel, Liempde en Lennisheuvel.

U kunt ons bereiken via [email protected]

Hartelijke groeten,

Hélène van As, Vera Brouns en Kubra Atalay