10 augustus 2017

Schriftelijke vragen ex. art.37 Mindervaliden in openbaar vervoer

Hieronder is opgenomen de brief aan het college van B&W van CDA Boxtel-Liempde op 6 augustus 2017 over mindervaliden in het openbaar vervoer:

Geacht college,

Op vrijdag 14 juli 2017 hield CDA Brabant voor de tweede maal haar OV-race[1]. Ook CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel deed hieraan mee. Het doel van de OV-race is om door middel van een ludieke wedstrijd meer duidelijkheid te verkrijgen over de toegankelijkheid, kwaliteit en servicegerichtheid van het Brabantse openbaar vervoer. De race ging ook over Boxtels grondgebied.

Tijdens de OV-race hebben de deelnemers diverse gesprekken gevoerd met buschauffeurs, reizigers, medewerkers van vervoersbedrijven en medewerkers van de klantenservice van vervoerders.

Opvallende zaken voor onze gemeente zijn:

-       De buurtbus mag geen elektrische rolstoelen meenemen, deze zijn te zwaar voor de rolstoellift. Gewone rolstoelen mogen en kunnen wel mee. Dit is opmerkelijk aangezien de elektrische rolstoel al een begrip was voordat de buurtbussen er waren.

·       Als je in een rolstoel / scootmobiel zit en met de trein wil reizen, moet je het liefst 48 uur van te voren aangeven dat je je reis wil maken. Op diverse stations zijn geen oprijplanken beschikbaar. In Boxtel moet een medewerker van een taxibedrijf komen om zo'n plank neer te leggen. Een spontane reis maken lukt dus niet!

·       Met een  elektrische rolstoel is het niet mogelijk om met de  buurtbus in Liempde, Olland, of 's-Hertogenbosch te komen. Dit kan alleen met een taxibus. Het ritje met de rolstoelbus van Boxtel naar Olland kostte €45,00 voor 9,2 km.

·       Het is niet mogelijk om in het weekend van Schijndel naar Boxtel te komen met  het OV. Activiteiten bezoeken of shoppen in Boxtel zijn voor Schijndelaren niet mogelijk als je afhankelijk bent van OV.

·       Op de reguliere bushalte staat wel dat er een vakantierooster van kracht is, maar er staat niet bij wanneer het rooster begint en tot wanneer het loopt. Dit kan duidelijker.  Door vakantierooster rijdt de bus maar één keer i.p.v. twee keer per uur.

CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel pleit voor een goede bereikbaarheid van onze kernen en is van mening dat goede mobiliteit voor alle burgers van essentieel belang is voor de leefbaarheid en economische ontwikkeling van onze gemeente. Wij begrijpen dat veel OV-zaken niet binnen de taken en verantwoordelijkheden van de gemeente liggen, maar gezien het OV essentieel is voor de bereikbaarheid en leefbaarheid, vindt het CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel dat deze problemen ook door u aangepakt moeten worden.

Het CDA heeft daarom een aantal vragen aan het college:

1.     Is het college bekend met het ongeschikt zijn van de Buurtbus voor veel rolstoelgebruikers, met name de gebruikers van een elektrische rolstoel?

2.     Bent u het met het CDA eens dat de ‘alternatieven’ voor het OV voor mindervaliden duur én inflexibel zijn?

3.     Waarom rijden er in het weekend geen buurtbussen?

4.     Het vakantierooster van de buurtbus in Boxtel is niet duidelijk. Kunt u dit zo snel mogelijk aanpassen?

5.     Wat is het college voornemens aan bovenstaande zaken te doen?

Wij zien de antwoorden op deze vragen graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Namens de CDA-fractie,

Hélène van As- Jaspers

Vera Brouns-Wagenaars