14 september 2018

Antwoorden schriftelijke vragen Bouwplannen Selissen

In juli hebben we vragen gesteld over de bouwplannen in Selissen. 
Lees hieronder het antwoord van het college op onze vragen:

 

1. Zijn bewoners geïnformeerd over het plaatsen van deze apparatuur? (nb:het gaat om draden op de weg verbonden met kastjes aan de weg die het verkeer meten).
Nee, de bewoners zijn niet geïnformeerd. De apparatuur zorgt niet voor verkeershinder en heeft enkel het doel om metingen uit te voeren.

2. Wordt bij het meten rekening gehouden met afnemend verkeer als gevolg van de zomervakantie?
De metingen hebben van 19 juni tot 4 juli plaatsgevonden. Derhalve zijn de metingen voor de zomervakantie (schoolvakanties gestart 7 juli en bouwvak gestart 23 juli) afgerond. Het gespecialiseerde bureau heeft ons geadviseerd om deze periode te kiezen, omdat deze een representatieve telling oplevert.

3. Is er een relatie tussen het plaatsen van deze meetapparatuur en het voorontwerp bestemmingsplan Heem van Selis?
Ja. Het voorontwerp van het bestemmingsplan gaat ervan uit, dat de Dukaat een van de hoofdontsluitingen wordt van de nieuwe woonwijk. De gemeente wil inschatten hoeveel verkeer de Dukaat in de toekomst moet verwerken. Deze inschatting willen wij maken op zo recent mogelijke gegevens.

4. Zijn er nog andere ontsluitingsmogelijkheden van de wijk bekeken?
Is de ontsluiting van de nieuw te bouwen woonwijk via de eerste zijstraat links van de Dukaat ook bekeken? Ja, ook deze optie is bekeken.

5. Waarom heeft u voor de huidige voorgestelde oplossing gekozen?
Naar onze mening zorgt deze ontsluiting voor veel overlast voor de buurt en de daar gevestigde bedrijven. Op basis van stedenbouwkundige en verkeerskundige argumenten is ervoor gekozen om de Dukaat als een van de hoofdontsluitingen te bestemmen voor de nieuwe woonwijk.

6. Om hard rijden door de Dukaat in de toekomst te voorkomen zouden wij een fietsstraat met de auto als gast ook een optie vinden, wordt deze mogelijkheid ook onderzocht?
Uitgangspunt voor de herinrichting van de Dukaat is een zo verkeersveilig mogelijke afwikkeling vanaf de Dukaat naar de Bosscheweg ( en vice versa). Een hoofdontsluiting van een (deel van) een nieuwe woonwijk, in combinatie met alle al bestaande ontsluitingsbewegingen vanuit de wijk, laat zich niet combineren met een fietsstraat. Er is momenteel behoefte aan een Dukaat waar, t.o.v. de huidige situatie, méér verkeersbewegingen op plaats kunnen vinden. Een fietsstraat op deze locatie zou zelfs tot veel meer overlast en verkeersonveiligheid leiden. Dit neemt niet weg dat de Dukaat moet worden heringericht om het te verwachten verkeersaanbod te kunnen verwerken en een verkeersveilige woonomgeving te garanderen.

7. Omwonenden zitten met veel vragen waar ze geen antwoord op hebben gekregen. Zou u om onrust te voorkomen de communicatie naar de omwonenden zorgvuldiger op kunnen pakken?
De communicatie met de wijk loopt op een zo zorgvuldig mogelijke manier. Er is in eerste instantie een voorontwerpbestemmingsplan opgezet. Tijdens een informatieavond zijn mensen geïnformeerd over de plannen. Daarop heeft iedereen de gelegenheid gehad gedurende zes weken inspraakreacties aan te leveren. Degene die van deze mogelijkheid gebruik heeft gemaakt, heeft hiervan een ontvangstbevestiging ontvangen. Zoals gebruikelijk worden deze inspraakreacties beantwoord door een inspraaknota, die gelijktijdig met het ontwerp bestemmingsplan aan het college van B&W wordt voorgelegd. Iedereen die inspraak heeft geleverd, krijgt gelijktijdig een afschrift van het antwoord op hun inspraak. In de beantwoording staat ook aangegeven in welke periode het ontwerp bestemmingsplan ter inzage ligt, zodat zij daar eventueel een zienswijze op kunnen indienen. Verschillende belanghebbenden/omwonenden/bewoners hebben naar aanleiding van de informatieavond een verzoek gedaan om nadere informatie. In alle gevallen zijn wij als gemeente de gesprekken aangegaan, zo ook met omwonenden. Al deze aangeboden stappen en informatiemomenten zijn geen verplicht onderdeel van de bestemmingsplanprocedure en zorgen voor extra zorgvuldige communicatie. De gemeente heeft in het voortraject (zoals hierboven uiteengezet) de nodige zorgvuldigheid in de communicatie in acht genomen. Voor het vervolgtraject zal de gemeente even zorgvuldig in haar communicatie richting betrokkenen blijven.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.