31 oktober 2018

Begroting 2019

Tijdens de raadsvergadering van 30 oktober stond de Begroting voor 2019 op de agenda.
Lees hier de reactie van CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel:

Leefbaarheid
Met het merendeel van onze inwoners gaat het goed. Zij zijn tevreden over hun woonomgeving, de voorzieningen en de activiteiten en evenementen. Maar helaas zijn er ook inwoners waar dat niet voor opgaat. Zij kunnen niet deelnemen door bijvoorbeeld ziekte, armoede, leeftijd, gedrag of taal.
De gemeente heeft de zorg om ook deze mensen te laten participeren.De gemeente beschikt over veel data, maar een analyse hiervan ontbreekt naar onze mening.
Het CDA wil deze data-analyses inzetten om meer inzicht te krijgen in problematieken en kansen in ons dorp. Niet reactief, maar proactief beleid maken. Naar onze mening kunnen we dan een enorme inhaalslag maken op verschillende beleidsterreinen. Wij dienen hiervoor een motie in.

Financiën

De begroting is in opzet verbeterd, maar het blijft lastig om de bedragen voor nieuw beleid te vinden, daarnaast missen we op veel plaatsen de juiste indicatoren. Vanuit effectiviteit en efficiëntie moeten zowel het beleid als de uitvoering van het risicobeheer binnen Boxtel en Sint-Michielsgestel geüniformeerd worden. Aangezien dit op de lange termijn de minste kosten met zich meebrengt en tot een beter risicomanagement zal leiden.
Als het gaat om financiën kijkt het CDA naar het verband tussen wat de gemeente uitvoert en wat de kosten zijn. Daar zit dan ook ons probleem met deze begroting. Er worden veel zaken genoemd die we gaan doen, maar belangrijke zaken zoals:-oplossingen voor de ontsluiting van Boxtel-nieuwe woonvoorzieningen voor senioren-muziekonderwijs-kunst in de openbare ruimtes worden allemaal niet genoemd.
In de begroting lezen we dat het college te allen tijden kan besluiten om investeringen (10% van de begroting), op te schuiven indien financieel nodig.
In tijden van financiële druk zal er zelfs verdere prioritering plaatsvinden. Dus eigenlijk weten we helemaal niet wat er van deze begroting uitgevoerd gaat worden.
Dat horen we als raad dan pas bij de jaarrekening, wanneer investeringen ongetwijfeld doorgeschoven worden.
Deze begroting is eigenlijk te vergelijken met een verlanglijstje voor Sinterklaas. Je schrijft heel veel op, maar je weet nooit wat Sinterklaas uiteindelijk in je schoen stopt.

Daarnaast:
-Is er weinig concreet beleid
-Zijn er te veel gelden besteed aan de organisatie (20% van de begroting)
-Zijn er te weinig investeringen die de burgers dit en volgend jaar gaan merken
-En zijn er weer geen huuropbrengsten van DKA en vindt uitholling van het legaat van Cooth plaats
Dus voor het CDA weinig reden tot juichen.

Ook de BURAP bevestigt ons verhaal. M.b.t. de investeringen is er voor 2018 €10 miljoen begroot, €3 miljoen is uitgegeven en €7 miljoen wordt doorgeschoven naar 2019.
De reserves komen zowel in 2018 als in 2019 onder de door de raad vastgestelde minimum.
Het CDA wil echt dat er reserves aangelegd gaan worden voor het sociaal domein zodat er niet steeds een greep gedaan hoeft te worden uit de algemene reserves.

Senioren
Deze groep kunnen we opdelen in drie leeftijdscategorieën:
-50 tot 60 jarige hebben behoefte aan o.a. goede fietspaden, wandelroutes en een hobbycentrum
-70 tot 80 jarigen hebben behoefte aan o.a. veilige trottoirs, ontmoetingsplekken en activiteiten zoals bridge
-80 plussers hebben behoefte aan o.a. hulp in en rondom het huis, dagopvang, boodschappendienst en bestrijding van eenzaamheid. Voor dit laatste dienen we een motie in.
Het CDA signaleert vooral hiaten voor oudere senioren.
Er wordt slechts €50.000 geïnvesteerd in de Uitvoeringsagenda Senioren. Dit is niet in verhouding tot de landelijke en provinciale bijdrages die hiervoor ontvangen worden. Het CDA wil daarom meer investeringen in een seniorenbeleid, met extra aandacht voor zelfredzaamheid, gelijkwaardigheid en eenzaamheid.

Woningbouw
Op het gebied van wonen wil het CDA dat het college snel aan de slag gaat met het uitvoeren van de woonvisie. Biedt met name jongeren en senioren perspectief. We vragen het college meer sturing op woningbouw. Nergens in de begroting is te lezen dat de markt ook echt gemonitord wordt en dat u als gemeente hierop anticipeert. Vanuit de markt zijn er met name woningen voor 1 a 2 persoonshuishoudens nodig. Op welke manier bent u de markt aan het monitoren en hoe anticipeert u hierop?

Verkeer
Infrastructuur blijft voor het CDA een verhaal met een open einde. Het CDA is van mening dat de verkeersmaatregelen die genoemd worden in de begroting noodzakelijk zijn, maar wij zouden graag een degelijk totaalplan zien wat de onrust wegneemt bij bewoners. En noem het dan: Move’31 Plus.
Ben open, transparant en communiceer wat wel en niet kan.
Zorg in een vroeg stadium voor inspraak van inwoners en klankbordgroepen, niet pas wanneer het al bijna vastligt. We dienen samen met BALANS, PvdA/GroenLinks en VVD een motie in om de voorgestelde planning van MOVE ’31 aan te passen.
Het CDA vindt samen met deze drie partijen burgerparticipatie zo belangrijk dat we willen dat inspraak vóór de voorlopige besluitvorming in de gemeenteraad plaatsvindt.
Het CDA vraagt u om actief op zoek te gaan naar andere financiële middelen. Maak daarbij gebruik van provinciale, landelijke en Europese subsidies en innovaties. We dienen een motie in over onderzoek naar zonnepanelen in het wegdek.

Ondernemers
Denk mee met onze ondernemers. Geef hen de ruimte om zich te ontwikkelen en om uit te breiden. Dit geldt voor onze ondernemers op Ladonk en Daasdonk, voor onze ondernemers in de verschillende winkelcentra en voor onze centrumondernemers.

Agrariërs
Onze agrariërs zijn overvallen met de enorme opgave die opgelegd is door de provincie Noord-Brabant. Vorig jaar heeft het CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel hier schriftelijke vragen over gesteld.
Goed om te lezen dat de verduurzaming van de agrarische sector expliciet genoemd wordt. Het CDA hoort graag hoe u de agrariërs hierbij gaat ondersteunen.
We zouden het daarnaast toejuichen als er ook pilots op dit gebied in onze gemeente mogelijk zijn.

Kunst en cultuur
Want Kunst is niet hetzelfde als cultuur. Het inzetten van kunstenaars voor sociale cohesie is geen Kunst. Kunst is voor het CDA tastbaar, hoorbaar of zichtbaar.
Kunststichting Boxtel heeft in 2016 een bedrag van €190.000 overgemaakt naar de gemeente Boxtel. In de begroting lezen we dat hiervan €176.000 over is (in 2017). Waar is dit geld aan besteed?
Kunst op Stapel wordt in deze begroting expliciet genoemd, u stelt hiervoor €5.000 beschikbaar in 2018 en eventueel €5.000 in 2019. Terwijl er voor de voorgaande editie €34.000 aan subsidie is verstrekt. Daarnaast kunt u ook geen duidelijkheid geven over de locatie. Het CDA vraagt zich af wat u met Kunst op Stapel wil. Wilt u dat het doorgaat of niet? Wees duidelijk naar de mensen die hier veel energie in stoppen. Hiervoor dienen we een motie in.

Onze rol
Het CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel is een actieve en betrokken partij.
Wij praten liever met dan over onze inwoners.
Dus ook in 2019 bezoeken wij instellingen, organisaties, belangengroepen en individuen in Boxtel, Liempde en Lennisheuvel.
Het motto ‘Meewerkend Boxtel’ zit immers al jaren in onze haarvaten...

CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel heeft tegen deze begroting gestemd.
Om de volgende redenen:
-De algemene reserves gaan onder de vastgestelde norm
-Het Sociaal Domein is nog niet onder controle en bestemmingsreserves zijn niet aanwezig
-Investeringen worden consequent doorgeschoven en dit zorgt voor een hoop onzekerheid over wat van deze begroting uitgevoerd gaat worden.
Wij willen volgend jaar een realistisch opgestelde begroting zodat ook het CDA de begroting kan steunen.