30 oktober 2019

Begroting 2020

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 29 oktober stond de Begroting voor 2020 op de agenda.
Lees hier de reactie van CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel:

Begroting 2020
Er moet fors bezuinigd worden in de gemeente Boxtel, dat is duidelijk. 
De wethouder heeft zelfs aangegeven dat alle tientjes hierbij helpen. 
Maar de logica achter de bezuinigingen is voor ons en voor veel inwoners niet altijd te begrijpen. 
Want waarom wordt er in deze tijd een notitieboekje (verpakt in plastic) verspreid onder ondernemers? 
Wat heeft dit wel niet gekost en had dit niet anders gekund? Is er dan niemand in de gemeente die denkt: moeten we dat wel doen?
En enerzijds wordt bij Contour de Twern veel meer dan 10% bezuinigd en anderzijds wordt een pleintje al na 4 jaar opnieuw bestraat. 

De gemeente Boxtel heeft namelijk een probleem.
Het college heeft een probleem. De gemeenteraad heeft een probleem. Maar ook de inwoners hebben een probleem.
Maar wat is dat probleem nu precies? 
We geven al jarenlang meer uit dan wat er binnenkomt. En dat heeft gevolgen.
Dit probleem speelt zeker al sinds 2012. Nu we te kampen krijgen met enorme tekorten op het sociaal domein komt dit probleem pas naar de oppervlakte. 

Hoe kunnen we dit probleem oplossen?

Oplossing 1: Kerntakendiscussie in 2021
Het is positief dat het college nu doordrongen is van de noodzaak tot bezuinigen. 
En met de nodige kunst- en vliegwerk is de begroting voor 2020 provisorisch kloppend gemaakt. 
Maar wat het CDA mist, is wederom een oplossing voor de lange termijn.
Wat ons betreft komt er halverwege 2020 een discussie: wat doen we als gemeente en wat doen we niet? 
Uitgangspunt moet zijn: wat moet je doen en wat houd je over voor verfraaiing?
En niet: wat wil de burger en hoe kunnen we daar geld bij vinden?

We kunnen het ons niet permitteren om zo een lage stand van de Algemene reserve te hebben. Want ook in 2020 zijn er nog veel uitdagingen en mogelijke tegenvallers: grondbedrijf, duurzaamheid RES en Sociaal domein. 
Het CDA wil dat het college het laatste jaar van de regeerperiode daadkracht laat zien en in 2020 de o zo moeilijke kerntakendiscussie opstart zodat een nieuw college deze bouwstenen zo spoedig mogelijk na hun aantreden verwerkt tot beleid. 
Dit is namelijk geen gemeentebegroting die je over kan dragen aan een volgend college. 
We dienen daarom een motie in voor een Kerntakendiscussie.

Oplossing 2: Grip op de Jeugdzorg
We moeten grip krijgen op de jeugdzorg. Dat is moeilijk, maar niet onmogelijk:
-          Stel paal en perk aan de administratieve lasten, kies voor minder aanbieders. 
-          Ben kritisch op commerciële aanbieders. Controleer de aangeleverde bedragen.
-          Kies voor een andere opbouw van de woningvoorraad: zodat de bevolkingsopbouw verandert  en daarmee de problematieken.
-          Geen open-house constructies, want de concurrentie bevecht dan iedere client.
-          Sluit meerjarencontracten af.
-          Voer de kerndiscussie: hebben we met de genomen beslissingen en maatregelen tot nu toe  bereikt wat we willen bereiken of worden er nog steeds teveel kinderen uit huis geplaatst?


Oplossing 3 De Algemene reserve laten stijgen
De Algemene reserves mogen niet verder uitgeput worden, maar moeten worden aangevuld. 
Gevolg van oplossing 1 en 2. 

Bij het bestuderen van het weerstandsvermogen (p. 149-156 begroting) hebben wij geconstateerd dat na uitwerking van het Dekkingsplan en de Tweede Bestuursrapportage, de benodigde weerstandscapaciteit niet aanwezig is. 
Door het nadeel van 2019 af te dekken met de Algemene reserve worden onze reserves uitgehold.
In de begroting, op pagina 153 valt het volgende te lezen: “De gemeente streeft naar een minimale ratio van 1,0 (raadsbesluit bij notitie Risicomanagement & weerstandsvermogen).” 
Wij hebben de recente, juiste berekeningen afgelopen donderdag voorgelegd aan wethouder Van Wanrooij. 
Samen met de wethouder hebben we gekeken hoe dit probleem op te lossen is. 
Daarom dienen we een amendement in op de Tweede Bestuursrapportage.
Amendement: Algemene reserve

Oplossing 4 Bezuinigen is niet verschuiven van problemen
Zorg dat gelden voor projecten niet gebruikt worden voor het oplossen van tekorten. 
Want de gelden voor PHS en MOVE ’31 zijn nu doorgeschoven naar 2023, maar zijn die gelden er dan wel?
Alle projecten gaan in op Q1 2022, maar zijn daar gelden aan gekoppeld? 
Het CDA wil dat het college dit transparant maakt zodat het duidelijk is waar we op de lange termijn aan toe zijn.
Met daarbij een integrale betaalbare oplossing voor de ontsluiting van Boxtel Noord West. Waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van beschikbare middelen van derden. 

Tot zover de oplossingen. 

Waar het CDA net zo veel waarde aan hecht is een juiste weergave van getallen en teksten in de begroting. Dit heeft voor ons absolute prioriteit. 
Waarom is ervoor gekozen om op zo’n onvolledige manier de Begroting en het Dekkingsplan naar de raad sturen? 
Dit verdient geen schoonheidsprijs en wekt verwarring op. 
Het is op dit moment ook niet inzichtelijk welke stukken er naar de provincie gaan. 
Wij willen een toezegging van de wethouder dat alle stukken opgestuurd worden. 

Wij dienen daarom nog 2 amendementen en 1 motie in.
Amendement: NO-way
(p. 92 Begroting) No-way willen we veranderen in BNWA (Boxtel Noord-West A2) want met NO-way wordt de suggestie gewekt alsof de weg er nooit zal komen.

Amendement: Oostzijde parallel aan de A2
(p. 92 Begroting ) Daar de CDA fractie het verkeer wil weren uit de woonwijken en dit daarmee in strijd is, willen we Westzijde parallel aan de A2 veranderen in Oostzijde parallel aan de A2.

Motie: Weerstandsvermogen
We willen dat op p. 30 van de Tweede Bestuursrapportage een stukje tekst toegevoegd wordt met een actualisatie van de beschikbare weerstandscapaciteit en de ratio van het weerstandsvermogen. 

Maatschappelijke ontwikkeling
Naast alle oplossingen voor een financieel gezond Boxtel, moeten we uiteraard ook hard aan de slag om uitdagingen als armoedebestrijding aan te pakken. Kinderen die opgroeien in armoede hebben namelijk veel meer kans om in het hulpcircuit te komen. Laten we preventief insteken om dit te voorkomen.
Ook vinden we dat senioren een prominentere plek in de begroting moeten krijgen, immers een groot gedeelte van onze gemeenschap hoort bij deze groep.

OZB
We zijn blij dat het college gehoor heeft gegeven aan onze wens om de OZB niet te gebruiken als sluitstuk van de begroting. 

Conclusie:
Wij vinden dat er nu doorgepakt en echt bezuinigd moet worden. Niet doorgaan met aanmodderen en verder uithollen van onze gemeentelijke reserves. 
Het niet maken van echte keuzes zal binnen een jaar leiden tot niet meer zelf op te lossen problemen. En dat is wat de CDA-fractie echt niet wil.

Als CDA-fractie hebben we afgewogen of we deze begroting moeten steunen of niet. Wij vinden dat er echt nog wel een tandje bij mag. We vrezen dat dit niet genoeg is. 
Maar we hebben ons ook afgevraagd wat de gevolgen zijn als we niet mee instemmen, wordt de Boxtelse inwoner daar beter van?
Het CDA zal afwachten wat er met de ingebrachte amendementen en motie zal gebeuren. We hopen dat de wethouder ons ervan kan overtuigen waarom deze begroting voldoende is. Aan de hand daarvan zullen we een beslissing nemen. 

Is er dan helemaal niets goeds aan het notitieboekje? Jawel hoor, op de laatste pagina staat de volgende zin, doe er uw lering mee:
“THE Way to get started is to quit talking and begin doing.”
Dit citaat leent de gemeente overigens van Walt Disney.


Na de beantwoording van onze vragen door de wethouder en het overnemen van onze voorstellen (amendementen en moties), hebben we voor deze begroting gestemd.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.