10 november 2020

Bestemmingsplan Fietsonderdoorgang Tongersestraat

Bestemmingsplan Fietsonderdoorgang Tongersestraat

Deze week vertelde mijn moeder dat toen zij 62 jaar geleden bij mijn vader thuis kwam in de Baroniestraat, mijn opa al sprak over een tunnel op die locatie.

In 2013 is voorliggend plan binnen 1 maand er doorheen geduwd om de gelden van het Rijk en de provincie te garanderen.  
Het CDA heeft toen voor deze oplossing gestemd, mits er ook in Boxtel-Noord een Noordelijke ontsluitingsweg zou komen.
Naast het bestuursakkoord zouden er ook frictiegelden beschikbaar zijn vanuit de provincie waardoor dit mogelijk zou zijn.

Voor ons ligt nu een compromisplan waar niemand blij mee is.
Bewoners niet, ondernemers en werknemers Ladonk niet, milieuorganisaties niet en ook de fietsersbond niet.

Ook wij worstelen met de tegenstrijdigheden in het plan. Verkeer wordt geweerd uit de woonstraten Kalksheuvel en de Baroniestraat, maar door de oplossing neemt het verkeer in andere woonstraten extreem toe.

Vooral het autoverkeer veroorzaakt de overlast, maar daar wordt in dit plan geen oplossing voor bedacht.
Er wordt geld gestopt in een fietstunnel terwijl het fietsverkeer al via 2 volwaardige routes naar het Centrum kan.

Het CDA denkt dat het ook anders kan

In tijden van financiële krapte in de gemeente Boxtel, kunnen we ons geen projecten veroorloven die te duur zijn voor het doel dat ze dienen. Nut en noodzaak van projecten moeten glashelder zijn voordat we ze uitvoeren.

Bovendien is een maand geleden bekendgemaakt dat het Rijk meer gelden ter beschikking stelt om spoorwegovergangen ongelijkvloers te maken. Daar zijn er in Boxtel genoeg van, dus lobbyen maar!

Het CDA wil binnen 10 jaar een rondweg structuur.
In Boxtel Oost een oostelijke ontsluiting ten oosten van de A2.
In Boxtel Noord/West een noordelijke weg aansluitend op de VLK tot aan de A2.
De gelijkvloerse kruisingen bij D’Ekker en bij Leunisdijk vervangen door autotunnels en waar nodig verplaatsen.
Het Fietsverkeer vanuit Kalksheuvel kan via een veilige route en de Ossepadtunnel naar het Centrum of via de overweg bij de Leenhoflaan.

Voordelen van deze oplossing zijn:

  • Ontzien Noord-Zuid as en de woonstraten in Tongeren en Boxtel Noord
  • Vrachtwagenverbod Kalksheuvel is mogelijk
  • Goede autoverbinding naar Ladonk
  • Betere bereikbaarheid Ladonk en Boxtel-West voor hulpdiensten
  • Minder verkeer door de wijk Oost en door de Baroniestraat
  • Geen toename van verkeer op de Achterbergstraat waar een school gesitueerd is
  • En de oplossing is toekomstbestendig 

Wij vinden de fietstunnel in deze maatregelen overbodig en stellen daarom voor de gelden die daarvoor ingezet worden te gebruiken voor 1 van de 2 auto-onderdoorgangen.

Wij tornen niet aan de volgorde in het bestuursakkoord, bij stap 5 gaat de dubbele overweg dicht.

Financieel zal het niet eenvoudig worden om de door ons geschetste oplossing te realiseren, maar het CDA denkt dat het wel mogelijk is als we de gemeentefinanciën over 2 jaar op orde hebben.

Over de bijgevoegde stukken en het bestuursakkoord hebben we de volgende vragen:

  1. U verwijst in de beantwoording op de zienswijze naar MOVE’31. Maar MOVE’31 is nog niet vastgesteld door de raad dus is voor ons het GVVP, die tot 2020 loopt, op dit moment leidend. Onderschrijft u dat op dit moment het GVVP leidend is?
  2. Klopt het dat de geprognotiseerde tellingen in de Leenhoflaan en de Achterbergstraat gezien vanuit de omschrijvingen in het GVVP hieraan niet voldoen?
  3. In de bij de plannen gevoegde verkeersprognose op basis van het nieuwe gemeentelijke verkeersmodel tussen 2019 en 2030 kent een aantal wegen niet of nauwelijks een verkeerstoename. Hoe kan dat?
  4. Wat gebeurt er met de vastgestelde bestemmingsplannen en met het bestuursakkoord als de VLK komt niet door de procedure komt?
  5. De gemeente Boxtel draagt aan het gehele project 6 miljoen bij. Volgens artikel 7 lid 4 wordt deze bijdrage eventueel geïndexeerd. Kunt u vertellen wat deze indexering voor de bijdrage van de gemeente Boxtel betekent? Indien de gemeente Boxtel de geïndexeerde bijdrage niet zou kunnen opbrengen, zou dit volgens artikel 15, lid 1b mogelijk een beëindiging van de totale overeenkomst mogelijk maken.

Dan nog wat opmerkingen over het bestuursakkoord.

Het Rijk wil van de dubbele overwegen af en maakt daarom geld vrij voor het wegsaneren van de dubbele overwegen. Voor het Rijk is het niet relevant wat daarvoor in de plaats komt. Ook de provincie ziet dit als bovenregionaal/provinciaal belang.

In de Bestuursovereenkomst staat geen deadline waarbinnen de gemeente Boxtel een bestemmingsplan moet vaststellen. Artikel 12 spreekt van inspanningsverplichtingen om besluiten te nemen, maar zonder deadline, termijn, noch jaartal.

De Bestuursovereenkomst kent ook de mogelijkheid om de overeenkomst te wijzigen. Artikel 14 geeft hiervoor een procedure en artikel 11 beschrijft een overlegstructuur waarmee zaken die spelen, binnen de scope van de overeenkomst kunnen worden besproken. Besluitvorming geschiedt op basis van unanimiteit, dus zonder expliciete instemming van de gemeente Boxtel gebeurt er niets.

Kortom, de bestuursovereenkomst biedt alle ruimte om onderdelen van het Project (=de 5 deelprojecten) op goede gronden ter discussie te stellen of afspraken te maken om het afgesproken budget anders in te zetten.

Door de gemeentelijke herindeling van 1 januari 2021 krijgt de gemeente Boxtel de wettelijke bevoegdheid over het Essche grondgebied, waardoor alternatieve oplossingsrichtingen voor de verkeersproblematiek in en rond Boxtel in beeld komen. Dat kan voor Boxtel reden zijn om een suboptimaal compromisplan (zoals er nu ligt) te willen heroverwegen en te willen onderzoeken of betere oplossingen zijn.

Dat betekent dus, nu geen besluit nemen, want vanaf 1 januari krijgen we meer bevoegdheden en dus andere oplossingsmogelijkheden. 

Het ‘openbreken’ van bestaande financiële afspraken, is zeker niet ondenkbaar. Vorig jaar weigerde gemeente Den Bosch het plan voor een turborotonde en één fietsbrug, waarvoor financiering was toegekend, in uitvoering te nemen, omdat het een suboptimale oplossing voor fietsers was. Dat heeft geleid tot een verbeterd (en duurder) plan (nl. 2 fietsbruggen), waarover vervolgens aanvullende financiële afspraken zijn gemaakt. Dit voorbeeld is bij gemeente Boxtel bekend. En biedt dus kansen.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.