24 november 2020

Duidingsbijeenkomst verkiezingen

Tijdens de openbare duidingsbijeenkomst van 23 november 2020 heeft het CDA de volgende inbreng uitgesproken:

2020 is voor ons allemaal een vreemd jaar. Velen werken al maanden thuis en iedereen probeert zo goed als het kan om te gaan met alle maatregelen en veranderingen die op ons afkomen.

De meeste politici hebben vanaf de zomer in een bubbel geleefd. Een bubbel van regelen, enthousiasme en nieuwe plannen.
Gaan we wel of niet de straat op?
Hoe gaan we social media inzetten?
Verkiezingstijd is een leuke periode waarin iedereen zijn creativiteit kwijt kan.

En dan is het woensdag 18 november. Een dag waarop je niets meer kunt doen en de spanning begint.
’s Avonds laat komen de uitslagen dan eindelijk binnen. Voor ons was er eerst euforie en snel daarna de teleurstelling. Het CDA had op meer gehoopt én verwacht. Het was 2 dagen balen en cijfers analyseren, maar tegelijkertijd ook het besef dat het niet gaat om ons en onze ego’s. We zitten hier immers namens de kiezers van Boxtel, Liempde, Lennisheuvel en Esch.

De kiezer heeft gesproken en was heel duidelijk: het roer moet om.
Deze verkiezingsuitslag laat 2 dingen zien:

1. de kiezer heeft tegen het huidige bestuur gestemd.
  2. de gemeenschap Esch heeft massaal gestemd. En Esch stemt Esch.

Dan moet je jezelf een gewetensvraag stellen. Hoe doen wij als politieke vertegenwoordiging het meeste recht aan de stem van de kiezer? Ook aan hen die strategisch gestemd hebben op 1 van de twee grootste partijen.

Voor het CDA is het proces rondom collegevorming belangrijk. Er moet recht gedaan worden aan alle kiezers in de gemeente Boxtel. Dus er moet serieus gesproken worden met alle partijen. Dat betekent iedereen aan tafel. Met als uitgangspunt: hoe gaan we zorgen dat de burger zich de komende 5,5 jaar wel gehoord voelt.

Wat ons betreft volgen er geen lange onderhandelingen, maar gaan we snel aan de slag.
Voor het CDA is het ook belangrijk dat een nieuw college bestaat uit een mix van plaatselijke en landelijke partijen. Er moet gekeken worden hoe Boxtel niet alleen getalsmatig, maar ook doelmatig bestuurd kan worden.

Het CDA wil een bestuur met wethouders die elkaar aanvullen, complementair zijn aan zakelijke kwaliteiten zowel qua karakter als visie voor de gemeente Boxtel. Een bestuur met oog voor de kwetsbare mensen in onze samenleving.
En een bestuur die in staat is de gemeente Boxtel in een beperkte tijd financieel gezond te krijgen en weer op te bouwen. Want we hebben nogal wat uitdagingen. Naast onze nijpende financiën zijn er nogal wat andere zaken die voortvarend opgepakt moeten worden:

• De woningbouw en dan vooral woningen voor starters, senioren en woningen in het lager prijssegment.
  • De jeugdzorg moet kostendekkend geregeld worden.
  • Er moet een totaalvisie voor de ontsluiting van Boxtel gemaakt worden.
  • Het gebrek aan ruimte op industrieterrein Ladonk moet structureel aangepakt worden.
  • De problemen van gemeenschapshuizen en verenigingen moeten serieus genomen worden.
  • Het seniorenbeleid moet vastgesteld en uitgevoerd worden
  • Eenzaamheid moet aangepakt worden door in ieder geval meer voorzieningen in de wijken te realiseren zodat nog meer mensen mee kunnen doen.
  • Teveel mensen in onze gemeente leven in armoede en moeten gebruikmaken van de Voedselbank, Vincentius en leergeld. Ook daar moeten we structureel een verbeterslag in maken.

Maar laten we vooral de komende 5,5 jaar minder over mensen, maar met mensen praten. Laat dat het credo worden van het nieuwe gemeentebestuur.
Want alleen samen kan het anders en kan het roer om.