11 maart 2018

Het beter handhaven van verkeersregels

Over het handhaven van verkeersregels heeft het CDA vragen gesteld tijdens het Vragen halfuurtje op dinsdag 6 maart 2018:

Wij krijgen van inwoners vaak vragen en klachten over het ontbreken van handhaving van verkeersregels (m.n. over het vrachtwagenverbod en 30km-zones in de kernen).

Maar ook tijdens de weekmarkt is er veel onduidelijkheid over verkeersregels die wat ons betreft door betere handhaving goed op te lossen zijn. Ondanks herhaalde verzoeken van omwonenden of er op vrijdagmorgen wat vaker de BOA of een ander toezichthouder kan rondlopen tussen de Kerkstraat en de Markt wordt er niet gehandhaafd. Mensen rijden de Kerkstraat in, met alle gevaarlijke, verkeersonveilige situaties tot gevolg (vroeger stond daar een verkeershek, maar sinds aanleg historische as niet meer).

Ook in de Rechterstraat zijn de verkeersregels niet altijd even duidelijk voor voetgangers en fietsers, met alle gevolgen van dien.

Kwesties die door handhaving opgelost zouden kunnen worden. Daarom hebben wij de volgende vragen voor u:

1. Wat is de reden dat er ondanks vele klachten weinig wordt gehandhaafd op het vrachtwagenverbod? En op 30km-zones in Liempde en Lennisheuvel?
  2. Wat kunt u doen aan de verkeersoverlast rondom de weekmarkt?
  3. In de Rechterstraat is het op dit moment niet altijd even duidelijk voor iedereen waar fietsers en waar voetgangers voorrang hebben. Wat kunt u doen aan deze onveilige situatie in de Rechterstraat?

Antwoorden wethouder:

1.     Er zijn extra controles geweest maar geen overtredingen gevonden dus probleem is er niet

2.      Er wordt strenger gehandhaafd. Naar aanleg STAP zijn mensen alternatieve routes gaan zoeken en we moeten die nog maar eens goed bekijken

3.     Als de rechterstraat opnieuw bestraat wordt dan kiezen voor een alternatieve fietsroute richting station nu moeten weggebruikers het met elkaar regelen.