28 februari 2018

Kadernota ODBN

Hieronder de reactie van het CDA op de Kadernota ODBN:

De organisatie is nog steeds niet op orde en heeft een fors negatief resultaat.
Het CDA vindt dat zorgwekkend, zeker gezien de Omgevingswet die op ons afkomt.

Omdat er volgens de directie van de ODBN weinig mensen willen werken bij de ODBN, moeten er nog steeds extra gelden naar scholing en extra gelden naar inhuur van derden. Op bladzijde 25 staat letterlijk:”de odbn heeft op dit moment moeite met de werving en binding van medewerkers. Enerzijds heeft dit te maken met de krapte op de arbeidsmarkt anderzijds met het beeld van minder aantrekkelijke werkgever...”

Dan heb je dus een serieus imago probleem!

In het stuk wordt aangegeven dat men een late signalering heeft van een verlies van bijna €1 miljoen i.v.m. systemen en instrumenten om betrouwbare managementinformatie te genereren. Men heeft nieuwe systemen aangeschaft, maar onvoldoende geimplementeerd.

Vraagteken, vraagteken, vraagteken!

De ODBN verzoekt de raad zich inhoudelijk vooral te richten op de Kadernota 2019 i.v.m. toekostperspectief. Op bladzijde 2 geeft de ODBN daarbij zelf de hoofdvraag aan: Doen we de goede dingen en doen we de dingen goed? Nee en nee

Op dezelfde bladzijde staat immers “een groot aantal bedrijven hebben we niet in het vizier en een groot aantal bedrijven uit onze bestanden bestaan niet meer”.
Ook stelt men op deze bladzijde de eigen parameters ter discussie. Hoog reslutaat als men alleen nette bedrijven gaat bezoeken?

“te weinig personeel zorgt dat zaken lang duren en niet goed opgepakt worden.”

Als we willen dat de ODBN alsnog een succes wordt dan moet er een frisse wind gaan waaien met:

-       een duidelijke structuur

-       duidelijke organisatie

-       duidelijke indeling systemen

-       realistische verwachtingen en budgetten

Als het niet werkt, moeten we als raad toch eens alternatieven bekijken. Zijn er omgevingsdiensten waar het wel goed loopt? Wat kunnen we daar van leren?

In het stuk wordt aangegeven dat de betrokken bestuurders zich meer gaan bemoeien met de ODBN.

We hebben hierover vragen aan de wethouder:

-       Wat is uw advies aan de ODBN?

-       Bij welke processen bent u betrokken?

-       Wat vindt u van het huisvestigingsvraagstuk?

-       Bent u tevreden over de geleverde kwaliteit van de ODBN en over de wijze waarop de directive de organisatie leidt en verandert?

-       Is het aanbod van de ODBN niet heel versnipperd en weinig gestandaardiseerd?

De ODBN geeft aan geen informatiebeveiligheidssysteem te hebben, de organisatie draait nu 5 jaar! Was u hiervan op de hoogte? Zo ja, wat heeft u met die informatie gedaan?

Is de ODBN klaar voor een goede invoering van de Omgevingswet?

Het CDA denkt van niet. Wij maken ons zorgen. Er zijn nu al grote problemen en tekorten zonder extra uitdagingen.

Als toetje schrijft de ODBN dat het weerstandsvermogen in relatie tot het ingeschattte risicoprofiel zorgelijk is te noemen.
Gemeente Meierijstad, Boekel en Boxmeer schreven eerder al kritische brieven.
De provinciebestuurders  schrijven in hun reactie dat de provincie niet bijdraagt aan de financiering van problemen die aantoonbaar niet door de provincie zijn veroorzaakt.

Een scherpere zienswijze richting de ODBN is dus hard nodig, het CDA dient daarom een amendement in.

Uiteindelijk is afgesproken de zienswijze ter plekke op twee punten te verscherpen en aan te passen.

Deze aanpassing is door ons gepresenteerd en door alle partijen overgenomen.

Hieronder volgt de tekst van het amendement:

De raad van de gemeente Boxtel, in vergadering bijeen d.d. 20 februari 2018,

overwegende dat:

-        we graag willen bijdragen aan een goed functionerende organisatie;

-        dit in onze ogen vraagt om een constructieve participatie van alle deelnemers;

-        door de genoemde aanvullingen op de reactie, we op een betere manier sturing kunnen geven;

BESLUIT:

de ‘Reactie op de concept Kadernota ODBN 2019’ als volgt te wijzigen en aan te vullen met:

-        de aanhef van de brief richten aan Dhr. Lenssen (Directeur ODBN). Nu wordt de brief aan een contactpersoon gestuurd;

-        wij willen de kadernota 2019 graag voor 1 april ontvangen, zodat deze in onze kadernota verwerkt kan worden;

-        uitleg over het ziekteverzuim en de wijze waarop de ODBN dit gaan terugdringen;

-        aangeven met welk aantal declarabele uren vanaf 2018 wordt gerekend (in 2017 was dit 1300 uur);

-        inzicht verschaffen over de extra werkzaamheden en bijbehorende kosten voor de implementatie van de nieuwe omgevingswet. Deze zijn in tegenstelling tot de begroting van 2018, fors toegenomen;

-        voor het weerstandsvermogen wordt een eenmalige storting voorgesteld. Afhankelijk van de omvang van dit bedrag, willen wij dit bedrag mogelijk uitsmeren over meerdere jaren na uitbrengen van het advies;

-        graag een schriftelijke reactie voor de vergadering van het Algemeen Bestuur op 21 februari 2018

en gaat over tot de orde van de dag.

Boxtel, 20/02/2018

Namens de fractie van het CDA Boxtel,