28 februari 2018

Motie: evaluatie van het beleidsprogramma 2014-2018

In de raadsvergadering op 20 februari heeft het CDA gevraagd om een evaluatie van het  beleidsprogramma 2014-2018, ruimte voor innovatie en vernieuwing:

Onze laatste raadsvergadering van 6 maart zou vervallen, dat is tegen de afspraak van het presidium en is gelukkig weer ingepland.

Het CDA wil tijdens deze laatste raadsvergadering samen met de raad het beleidsprogramma 2014-2018 evalueren. Dit is een volgens ons ook de taak van de raad.

Wij dachten dat dit standaard was, misten dit agendapunt en hebben dit bij de griffie nagevraagd.

Antwoord was: Vier jaar geleden heeft de raad inderdaad het beleidsprogramma geëvalueerd. Dit is echter geen verplichting. Het college heeft er voor deze periode voor gekozen de raad middels een raadsinformatiebrief te informeren over hun bevindingen. Deze verwacht het college volgende week of de week erop aan de gemeenteraad toe te zenden.

Het college stuurt ons dus een raadsinformatiebrief.  Deze kunnen wij niet agenderen en dus kunnen we deze beleidsperiode niet gezamenlijk evalueren.

Het CDA heeft om deze reden dan ook een motie Vreemd aan de orde van de dag ingediend om tijdens de vergadering van 6 maart het punt Evaluatie Beleidsprogramma in te voegen aan de hand van een raadsvoorstel, zoals ook 4 jaar geleden is gebeurd.

Reactie college:

Het college heeft deze motie ontraden. Er zou geen behoefte zijn aan een evaluatie door de gemeenteraad. Ook de coalitiepartijen en gedoogpartijen wilden geen verantwoording van het college over het beleidsprogramma 2014-2018. Alleen Balans steunde ons voorstel. Na overleg met Balans hebben we de motie nog gewijzigd om meer partijen mee te krijgen, maar ook hiervoor kregen we geen steun van de meerderheid van de gemeenteraad.

De motie:

Evaluatie beleidsprogramma 2014-2018, ‘ruimte voor innovatie en vernieuwing’

De raad van de gemeente Boxtel, in vergadering bijeen d.d. 20 februari 2018,

overwegende dat:

•      het wenselijk is om het beleidsprogramma 2014-2018, ‘ruimte voor innovatie en vernieuwing’ te evalueren;

•      het college ervoor heeft gekozen om de gemeenteraad via een Raadsinformatiebrief te informeren over hun bevindingen;

•      een Raadsinformatiebrief niet geagendeerd en daarmee niet besproken kan worden door de gemeenteraad tijdens een raadsvergadering;

•      de gemeenteraad op deze manier geen mogelijkheid krijgt om het beleidsprogramma openbaar tijdens een raadsvergadering te evalueren;

•      de gemeenteraad zijn controlerende taak volledig uit moet kunnen oefenen;

verzoekt het college:

•      de evaluatie van het beleidsprogramma 2014-2018, ‘ruimte voor innovatie en vernieuwing’ ter oordeelsvorming aan de gemeenteraad voor te leggen
tijdens de raadsvergadering van 6 maart 2018

en gaat over tot de orde van de dag.

Boxtel, 20/02/2018

Namens de fractie van het CDA Boxtel,