03 december 2015

Pieter Omtzigt te gast bij CDA Vught, Boxtel en Haaren

Op maandag 23 november 2015 was Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt in buurtcentrum De Rode Rik te Vught te gast bij de CDA-afdelingen van Vught, Boxtel en Haaren.  Pieter Omtzigt zit al vanaf 2003 in de Tweede Kamer en is in 2012 met ruim 36750 voorkeursstemmen opnieuw toegetreden tot de CDA-fractie.  Hij ontwikkelde zich tot een expert op het gebied van pensioenen en zette zich ook in voor mensenrechten van christenen in het Midden-Oosten, met name voor de Syrisch-Orthodoxe kerk in Turkije, Irak en Syrië.  Daarnaast was hij ook actief in spraakmakende zaken zoals de aanpak van belastingparadijzen, de vervolging van de ex-neuroloog Ernst Jansen Steur of pedo-vereniging Martijn. Tegenwoordig is Pieter als buitenlandwoordvoerder ook verantwoordelijk voor het buitenlands beleid en het Europese veiligheidsbeleid. De avond van 23 november stond, mede gezien de recente aanslagen in Parijs en de migrantencrisis geheel in het teken van de voortdurende oorlog in het Midden-Oosten en de instabiliteit van Europa .

In een goed gevulde zaal besprak Pieter Omtzigt deze problematiek aan de hand van een viertal thema’s. Deze thema’s waren: de strijd tegen IS, onze bondgenoten, de rol van de Europese Unie en het vluchtelingenvraagstuk. Pieter schetste bij elk thema  kort de achtergronden en gaf zijn visie, waarna de mensen in de zaal konden reageren door middel van vragen en discussie. Hierdoor werden deze complexe en beladen onderwerpen op een voor iedereen begrijpelijke manier neergezet. De Islamitische Staat (IS) is het resultaat van het goedbedoelde maar tot mislukking gedoemde Westerse ingrijpen in Afghanistan, Irak, Libië en van de zogenaamde “Arabische lente” die uiteindelijk heeft geleid tot nieuwe dictaturen en veel etnische en religieuze conflicten.  IS krijgt steun vanuit meerdere partijen in het Midden-Oosten die daarmee hun eigen agenda volgen. De eerste stap in de bestrijding van IS zou dan ook moeten zijn, ze afsnijden van geld en wapens. Maar vooralsnog zijn het alleen de Russen die de wapen- en olietransporten tussen IS-gebied en Turkije bombarderen. En daarmee komen we automatisch bij het tweede thema, namelijk wie zijn in dit conflict onze bondgenoten?  Ten aanzien van Syrië zit Europa sinds kort in een rare coalitie van landen die niet zo goed bij ons passen, zoals Iran en Saoedi-Arabië of landen waarmee we op gespannen voet staan zoals Rusland, terwijl NAVO-bondgenoot en aspirant EU-lid Turkije ondertussen IS van wapens en olie-inkomsten voorziet en gewonde IS-strijders in Turkse ziekenhuizen verzorgt. Kortom Europa zit in een onoverzichtelijke situatie en weet zich met de huidige crisis eigenlijk geen raad. Zo kunnen de open binnengrenzen voor vrij verkeer van personen en goederen (het Schengen-akkoord)  feitelijk alleen bestaan bij de gratie van bewaakte buitengrenzen, maar ook hiervoor maakt de EU geen vuist.  Als laatste thema kwam de migranten- en vluchtelingencrisis ter sprake. Het water staat iedereen aan de lippen. Ter bescherming stellen steeds meer Europese landen grenscontroles in, waardoor Schengen eigenlijk niet meer bestaat. Ook  pakt hier het Nederlandse regeringsbeleid erg ongelukkig uit. Nog tot vorig jaar werden door bezuinigingen tal van asielzoekerscentra gesloten en afgestoten, en die komen we nu te kort.  Daarnaast zorgt ook het falende terugkeerbeleid van afgewezen asielzoekers ervoor dat er geen ruimte is voor nieuwe vluchtelingen. De mensen in de zaal vonden het opvangen van  vluchtelingen wel belangrijk, maar konden desgevraagd ook geen oplossingen aandragen voor de daarmee gepaard gaande problemen.

Op deze manier schetste Pieter Omtzigt de meest recente ontwikkelingen.  In de ruim 2 uur durende bijeenkomst werd een aantal pittige, actuele kwesties bij de kop gepakt. Niemand had pasklare oplossingen verwacht, maar de conclusie was wel dat iedereen vond dat het allemaal ingewikkelder en genuanceerder in elkaar stak , dan menigeen aanvankelijk had gedacht.