20 november 2019

Raadsvoorstel: Bestemmingsplan Selissen

Bestemmingsplan Selissen

Voor ons ligt een mooi plan met vele woningen voor allerlei inkomensgroepen: van sociale huurwoningen tot starterswoningen. Woningen waar in onze gemeente dringend behoefte aan is.
Wij zien als fractie nog een achterstand wat betreft te bouwen woningen, dus de plannen in dit bestemmingsplan zijn dan ook de nodige en goede stappen die gemaakt moeten worden om te voldoen aan de woningbehoefte.
Maar we beseffen ons wel dat hier nog veel meer voor nodig is. Er moet haast gemaakt worden om op korte termijn meer woningen te realiseren om het groeiende woningtekort in Boxtel, Liempde, Lennisheuvel en Esch in te dammen.

Een ogenschijnlijk belangrijk en prachtig plan dus. Het bestemmingsplan zorgt echter niet alleen maar voor gejuich. Zo zijn er veel zorgen over de aansluiting van de wijk op de rest van het Boxtelse wegennet.
De inwoners van de Dukaat en de omliggende straten zijn terecht ongerust over de toenemende verkeersdruk en vermindering van hun woongenot als deze straat een van de twee ontsluitingsroutes wordt voor de wijk.
De Dukaat valt buiten het onderhavige bestemmingsplan, maar voor ons is dit wel een groot zorgpunt. Dus zouden we nu graag van de portefeuillehouder willen horen of hij ons kan verzekeren dat er bij de nadere uitwerking van de ontsluiting omwonenden en indieners van een zienswijze betrokken worden. En er dus een ontsluiting komt die kan rekenen op draagvlak.
Het lijkt ons bijv. mogelijk om de Dukaat voor doorgaand verkeer te ontmoedigen zodat de wijk toch bereikbaar wordt via twee wegen voor hulpdiensten, maar de Dukaat niet wordt belast met doorgaande verkeer. Oplossingen voor dit probleem zijn er zeker wel, zo blijkt ook uit ideeën van bewoners van omliggende straten.

Ook bij andere bestemmingsplannen zien we dat de ontsluiting vaak leidt tot problemen en onrust dus zien we graag dat het college hier zo snel mogelijk mee aan de slag gaat en komt tot een goed overleg en een goede oplossing voor alle inwoners.

Tot slot, het CDA staat wel achter het voorgenomen plan om deze woningen te bouwen en zal derhalve het bestemmingsplan Selissen steunen.