28 augustus 2019

Raadsvoorstel: Nadere invulling Grondstoffenplan

Nadere invulling Grondstoffenplan

Het CDA is een voorstander van een circulaire economie die afval-loos is. Als Boxtel zijn we dan ook op de goede weg met deze voorgestelde maatregelen. Hierbij wil het CDA wel opmerken dat de afvalstroom vaak ontstaat bij de producenten. Komkommers die zijn verpakt in plastic, nonsens wat ons betreft. Hoeveel PMD en GFT afval heeft u wel niet na een dag? Volgens het CDA veel te veel. Tuurlijk moeten ook de inwoners meehelpen aan het gescheiden aanleveren van afval en met de pilot en dit voorstel zijn we weer een stap verder.

Het CDA is kritisch over de extra inzet van BOA’s voor de afvalstoffenheffing. Kunnen zij zich niet beter bezighouden met hardrijders. De kosten hiervan drukken uiteindelijk weer op de inwoners in de vorm van een hogere bijdrage.
Toch is het CDA van mening dat wanneer er regels gesteld moeten worden er ook gehandhaafd dient te worden. Het CDA vraagt zich wel af of dit efficiënt kan met in totaal 4 dagen in de week? En hoe zit het met illegaal afval dumpen in andermans groencontainer of in openbare prullenbakken. Hoe kan dit worden tegengegaan?

Uit de pilot blijkt dat de kosten min of meer in verhouding zijn met de opbrengsten. Toch is de verwachting dat invoering van deze wijze van inzameling gemeentebreed zal leiden tot een kostentoename van 5 eu per aansluiting per jaar. Waar komen deze extra kosten vandaan? Dit is nergens onderbouwd.

Vreemd dat inwoners meer dienen te gaan scheiden, daardoor minder restafval zullen gaan produceren, maar wel meer moeten gaan betalen. U geeft aan dat dit niet anders kan. Ook horen wij graag van u wat hiervan de onderbouwing is. Wat krijgt de burger ervoor terug? Meer inzamelingspunten voor karton of PMD? Zou volgens het CDA zeker niet verkeerd zijn.

Wij zijn voorstander van scenario 4 met een mogelijke doorgroei naar scenario 2, dit moet echter niet te lastig worden voor de inwoners.