20 november 2019

Raadsvoorstel: Visie Boxtel Binnen de Bruggen

VIsie Boxtel binnen de bruggen

Boxtel is een doorwaardbare plaats of nederzetting bij de Dommel met een prachtige beukenboom. Boxtel is geen stad. Voor het CDA is de oude Kerkstraat het voorbeeld hoe het centrum eruit zou moeten zien.
Zo wil het CDA dat in deze visie het zicht op de Dommel meer benadrukt wordt, dit hoeven geen Binnendommeltjes te zijn en dat er beeldbepalende beukenbomen in het plan verwerkt gaan worden.
Gelukkig begrijpt het college dat we er enkel met een visie omtrent de openbare ruimte nog niet zijn. Wanneer wordt de Visie Boxtel binnen de bruggen uitgebreid naar de andere beleidsvelden?
Het CDA mist onder andere het gevelbeleid en het reclamebeleid. Ook wordt er wat het CDA betreft niet gekeken naar de leegstand. Deze lijkt zich vanzelf op te lossen als de straat er netjes bij ligt. Hoe kunnen we als gemeente bijdragen om het probleem van de veel te grote leegstaande winkelruimtes oplossen? Kan de gemeente hier iets in betekenen wat betreft de bestemmingsplannen? Winkelruimtes ombouwen naar woningen in de aanloopstraten om zo winkels in het kernwinkelgebied te concentreren.

Het CDA wil een centrum dat uitnodigt tot verblijven i.p.v. het doen van dagelijkse boodschappen. Er wordt niet gekeken naar wonen, leven en toegankelijkheid van het centrum. Waar blijven de mensen in dit verhaal?

Het CDA is, ondanks deze visie, bang dat het een lappendeken aan projecten gaat worden in het centrum. Neem als voorbeeld de pas opgeleverde heringerichte markt. Bij de verlichting gaat het al fout. In deze visie wordt gesproken over twee verschillende lantaarnpalen. De visie zat ten tijde van het project herinrichting markt al in de pijpleiding, maar toch moet dit wezenlijk verschillen. Zo is er ook al met de projecten Stationsstraat en Rechterstraat aan de gang gegaan zonder dat de visie door de raad is vastgesteld. Laat alles niet naast elkaar heen lopen, maar zorg ervoor dat de tijdlijn zoals deze bij de visie is gevoegd bewaakt wordt. Als de financiële middelen er niet zijn, dan kan nog gekeken worden wanneer een project wel van start kan gaan.

Wat betreft financiële middelen viel het CDA iets opmerkelijks op. In 2020 gaat er twee maal 6 ton naar de herinrichting van het centrum. 1 maal Stationsstraat en 1 maal Rechterstraat. Nu lezen we in het stuk dat er nog eens 3 ton en nog eens 2 ton nodig is voor de Rechterstraat respectievelijk Fellenoord. Waar zijn deze bedragen specifiek voor bedoeld en hoe gaat u dit dekken?
Om ook de projecten in de toekomst uitvoerbaar te maken is het CDA benieuwd hoe u van plan bent om subsidies voor deelprojecten te krijgen

Wat betreft de (onderlinge) projecten de volgende opmerkingen en vragen.

Markt:
Wanneer wordt de markt afgemaakt? De oplevering is al bijna 1 jaar geleden.

Rechterstraat:
Wat het CDA betreft zijn de problemen met het smalle gedeelte van de rechterstraat nog niet goed doordacht. Daarnaast vragen wij ons af of het budget toereikend is voor het plan. Wij zouden graag voor willen stellen om de bestrating bij het plein voor de Bruna te handhaven en alleen het meubilair aan te passen. Waarbij het huidige meubilair hergebruikt kan worden.
Wat betreft de fiets is het ons niet duidelijk. U houdt 4,5 meter aan, maar de Fietsersbond zegt dat 3 meter voldoende is. Komt er ook een fietsverbod

Stationsstraat:
Laat de bewonersinitiatieven herkenbaar zijn in de uiteindelijke plannen.
Daarnaast is het laden en lossen-probleem van onder andere de Vincentius vereniging nog niet opgelost.

Zwaanseplein:
Het CDA vond het geopperde idee van een voetpondje wat men zelf d.m.v. een touw naar de overkant trekt richting de achterkant van de Bibliotheek een leuk interactief idee dat bovendien betaalbaar is.

Fietsroute:
Het CDA maakt zich zorgen over punt 12 met name over de schoolgaande kinderen. Bij Fellenoord verdwijnt de fietssluis en wordt dit een weg voor doorgaand auto verkeer. Is er een veilig alternatief voor de naar school gaande kinderen?

Parkeren auto’s:
Het CDA begrijpt niet goed of dit onderzoek al is afgerond of nog niet. Volgens de tijdlijn lijkt dit al klaar te zijn. Zo ja, kan de raad hiervan op de hoogte worden gebracht? Eigenlijk is voor het CDA het parkeerprobleem prioriteit 1!

Tot slot
Om de visie Boxtel Binnen de Bruggen te waarborgen lijkt het het CDA verstandig om de toetsing onder te brengen bij de welstandscommissie. Eventueel aangevuld met andere partijen. Daarnaast vindt het CDA het ook verstandig dat deze visie jaarlijks op de raadsagenda komt. Het is immers een evoluerend document dat een richting aangeeft, maar niet in beton is gegoten.

Het CDA heeft voor dit voorstel gestemd.