11 oktober 2018

Reactie Bestemmingsplan Tongeren

Lees hier onze reactie op het bestemmingsplan Tongeren:

Het CDA kan zich geheel vinden in de strekking van de zienswijzen.
We zijn voor het weren van verkeer uit woonwijken en uit het centrum, maar uiteraard niet voor het verplaatsen van het verkeer naar andere woonwijken.
En met de nu voorliggende plannen en de beperkte opgave voor MOVE ‘31 is dat precies wat wij vrezen dat er gaat gebeuren. Het maatregelenpakket PHS heeft onvoldoende oplossend vermogen.
Het CDA vindt de keuzes in het voorliggend bestemmingsplan (deelplan Verkeersmaatregelen Tongeren) wel de juiste, maar vindt deze keuzes niet volledig genoeg.

We zien graag aan het Noorden van Boxtel een duurzame oplossing, (terugverwijzend naar de oude TALK tracé A2-Ladonk-Kalksheuvel) en niet een gedeeltelijke oplossing zoals de VLK, verbindingsweg Tongeren, aanbrengen van wegversmallingen en aanpassing van kruisingen. Dat is voor ons geen toekomstbestendige oplossing.
Het CDA wil aan het Noorden van Boxtel een ontsluiting richting de A2 (en Noord-Zuid-as aan het Noorden) gebruikmakend van zoveel mogelijk bestaande wegen. Op deze manier krijgen de woonwijken bij Boxtel-Noord minder verkeer te verwerken. Hetzelfde geldt ook voor knelpunten zoals rotonde Boseind die dan worden ontlast waardoor dat ook daar leidt tot een veiligere situatie voor fietsverkeer.
We vinden dat de scoop van Move 31 dan ook uitgebreid dient te worden met een onderzoek naar een duurzame oplossing voor Boxtel-Noord waar Esch van mee profiteert en geen last van ondervindt.

Het CDA is dan ook niet tegen het voorliggend deelplan, maar vindt het eigenlijk te prematuur en had liever gewacht op de integrale visie met alle maatregelen, zodat er nu geen onomkeerbare beslissingen kunnen worden genomen. Integraliteit ontbreekt, maatregelen voor bepaalde gebieden in Boxtel-Noord ontbreken, maar we zien wel dat de voorgestelde maatregelen voor Tongeren nodig zijn.

De indieners van een zienswijze hebben allemaal behoefte aan een integrale verkeersvisie. Er wordt voor resterende en/of toekomstige knelpunten in de verkeersstructuur verwezen naar MOVE ’31. Kan er gegarandeerd worden dat er voldoende financiële middelen voorhanden zijn ten tijden van Move’31?

Daarnaast blijkt uit de zienswijzen dat de verkeerstellingen bij inwoners en organisaties (RKO) zorgen voor veel vragen. De verkeerstellingen zijn een terugkerend item. Het CDA heeft dan ook behoefte aan informatie of een bijeenkomst over de tellingen die hebben plaatsgevonden. Inzicht in hoe de tellingen nu precies zijn verricht, waar het verkeer zich onder een autonome situatie naartoe beweegt en waar het verkeer zich heen gaat bewegen na uitvoering van alle plannen, effecten op de verkeersstromen en afwikkelingen.

Enkele vragen:
1. De veiligheidsregio geeft bij het advies aan dat bij deelproject 3 voor de weg Tongeren 2 maatregelen noodzakelijk zijn. Kunt u aangeven welke 2 maatregelen dat zijn en zekerheid bieden dat deze maatregelen dan ook worden genomen omwille van de veiligheid?

2.    We zien in de bijlage allerlei onderzoeken naar geluid, trillingen, uitzicht en luchtkwaliteit, maar een reden om het verkeer uit het centrum te weren was het aantal ongelukken tussen langzaam en snel verkeer. Deze problemen worden nu verplaatst. Zijn ook hier onderzoeken naar gedaan? Hoe weten we dat de beperkte voorgestelde maatregelen in smalle straten voldoende zijn om ongelukken te voorkomen? Mede daar er veel fietsverkeer is in deze buurt richting de sportaccommodaties en de Langspier.

3. Een indiener van een zienswijze merkt op dat de Mezenlaan niet geschikt is om al het verkeer, waaronder vrachtverkeer, af te wikkelen: de weg is hiervoor simpelweg te smal. In de beantwoording daarvan wordt aangegeven dat het de bedoeling is dat (vracht)verkeer ontmoedigd wordt om door buurtschap Tongeren te gaan. Maar waarom wordt er dan in de verkeersprognose rekening gehouden met een stijging van maar liefst 138% op de Mezenlaan? Mocht het verkeer meer ontmoedigd worden dan in de rekenmodellen wordt uitgegaan, zijn dan alle flankerende maatregelen wel voldoende om de afwikkeling bij bijvoorbeeld de Keulsebaan te kunnen faciliteren?