06 juni 2018

Reactie CDA op Beleidsprogramma

Tijdens de raadsvergadering van 6 juni stond het Beleidsprogramma 2018-2022 op de agenda.
Lees hier onze reactie op het beleidsprogramma. 

Voor ons ligt het beleidsprogramma met uw plannen en ambities voor de gemeente Boxtel.
Uw prioriteiten liggen bij het sociaal domein, energietransitie en Move’31.
Ónze prioriteiten liggen bij leefbaarheid, woningbouw, verkeer en senioren.

U stelt dat u verdergaat in lijn van de vorige coalitieperiode. Het CDA pleit juist voor een andere manier van besturen en een andere manier van kijken naar de toekomst van de gemeente Boxtel.

Ga omdenken!
Wij vinden dat er eens op een andere manier naar problemen en uitdagingen gekeken moeten worden. Omdenken is voor ons het sleutelwoord! Subsidies moeten niet leidend zijn, maar zorg ervoor dat plannen zo vormgegeven worden dat ze voor subsidie in aanmerking komen.
Bedenk innovatieve oplossingen zodat we een beroep kunnen doen op de vele financiële mogelijkheden die het Rijk en Europa bieden.

In tijden van financiële schaarste moeten we kijken wat Boxtel nodig heeft en daar subsidies bij zoeken en niet kijken welke subsidies er zijn en daar een project bij bedenken.
Uitgangspunt: wat willen we bereiken? Wat gaan we daarvoor doen? En wat gaat het kosten? Daar dienen wij een motie voor in.

Communiceer!

U schrijft dat u inwoners stimuleert om zelf met initiatieven te komen: niet de burger participeert, maar de overheid. En toch is het vaak misgegaan met de communicatie richting inwoners, waardoor er geen sprake meer was van burgerparticipatie (laat staan overheidsparticipatie). Vol vertrouwen begon men aan een traject, maar haakte vanwege gebrek aan goede, duidelijke communicatie toch af. Denk aan: Klankbordgroepen Move ’31, SPIN en Ondernemers Oosterhof.

De ingeslagen weg van meer burgerparticipatie juichen wij natuurlijk toe, maar de inwoner moet dan daadwerkelijk zeggenschap hebben en serieus genomen worden.
Communiceer daarom over de opstart van een project, de verwachtingen, terugkoppeling tijdens én na het proces. Het wordt nu echt tijd dat de cultuuromslag van Meewerkend Boxtel wordt neergezet.Hiervoor dienen we de motie communicatie op 1 in.

We willen de volgende suggesties meegeven:
- Voer een soort G1000 in door loting, zo bereik je ook andere inwoners die mee willen denken.
- Heb de ambitie om over 2,5 jaar op trede 3 en 4 van de participatielader te zitten voor 50% van de      projecten. Nu zitten we op trede 1 en 2, dat is minimaal.
- Richt participatietrajecten ruimer in met concrete projecten en meetbare doelen.
- Zorg voor goed verwachtingsmanagement en doe geen beloftes die je niet waar kunt maken. Een goed geleid proces en een goed gekozen tool kan een wereld aan ideeën van inwoners opleveren.
-  Richt een Burger Participatie Platform op. Dit is een platform waar inwoners en instanties zich voor kunnen aanmelden en informatie ontvangen over allerlei initiatieven in de gemeente waar ze zich voor kunnen inschrijven. Per onderwerp kunnen aangemelde personen kiezen of ze daaraan willen bijdragen of niet. Inwoners willen, mits ze op een juiste manier worden benaderd, graag meedenken en meebeslissen over issues die hen aangaan. Dan heb je ook een meetinstrument hoeveel mensen binnen Boxtel bereid zijn te participeren.

Interne organisatie; de rol van de ambtenaren en het college.
Van veel ondernemers en inwoners horen we vaak dat in de gemeente Boxtel de ambtenaren de dienst
uitmaken en niet de verantwoordelijke wethouders.
Dit zal de komende tijd alleen maar toenemen met de nieuwe manier van werken.
Om te voorkomen dat er nog meer teleurgestelde inwoners afhaken, is het tijd voor verandering en omdenken! U moet uw verantwoording nemen en zorgen dat ú het beleid maakt en verdedigt.

SMART
Het coalitieakkoord staat vol met onderzoeken, participaties, dialogen etc. Maar op veel punten ontbreken nog duidelijke haalbare doelstellingen en termijnen. Wanneer wordt iets opgepakt, wanneer kunnen we de resultaten verwachten etc.? Dit blijft vaag en dus niet te controleren.

Ook bij beleidsstukken dringen wij aan op een concrete uitvoeringsagenda. Zo is bij de duurzaamheidsvisie alles weggeschreven als even belangrijk. Een groot zonneveld en een bijenkast krijgen dezelfde waardering. Nu is het stil en zijn geen van de zo hoog nodige grotere projecten opgestart, 0% is geslaagd.
Wij willen daarom beleidsstukken ontvangen die uitgewerkt en to the point zijn. En geen beleidsstukken meer die voor meerdere uitleg vatbaar zijn.

Kortom graag concreet: welke doelen wil u bereiken? Wat zijn de plannen? Welke afwegingen en keuzes heeft u daarbij gemaakt? Wat draagt het plan bij aan de toekomst van Boxtel?
En ben reëel in je ambities in wat er binnen 4 en wellicht 2,5 jaar bereikt kan worden.

Op dit moment is het nog niet bekend of deze bestuursperiode 4 jaar gaat duren. Kunt u, zodra duidelijk wordt dat deze periode korter is, een aangepast programma opstellen waarin u de taken opneemt die u in de kortere periode gaat bereiken?
De raad moet immers zijn controlerende taak uit kunnen voeren en het college hoort verantwoording af te leggen over het gevoerde beleid. Het CDA vindt dat dit jaarlijks moet gebeuren en vindt het vanzelfsprekend dat een college openbaar ten overstaan van de gemeenteraad ook verantwoording aflegt aan het einde van de periode.

Verkeer
De werkgroepen MOVE’31 en PHS verlopen op z’n zachtst gezegd niet goed. Dit moet nu echt serieus opgepakt worden door het daadwerkelijk betrekken van de werkgroepen. Geen inspraak voor de vorm en geen verrassingen als fiets op 1.

Het CDA is voor een Noordelijke ontsluiting. Berekeningen over nut en noodzaak zijn van voor het besluit van de fietstunnel, wij zouden deze berekening opnieuw willen laten doen. Kijk met een open mind naar een bredere oplossing. Niet alvast kaderen. Move’31 moet zorgen voor veilige duurzame ontsluiting van alle bestaande en in de toekomst te bouwen buurten/wijken in Boxtel, Liempde en Lennisheuvel en niet alleen naar de huidige scope.

De gedachte was dat de fietstunnel Tongersestraat conform de bestaande Ossenpadtunnel zou zijn. Er is bovendien nadrukkelijk gezegd dat hulpdiensten zeker door de fietstunnel Tongersestraat doorheen moeten kunnen. Waarom deze fietstunnel dan wezenlijk kleiner wordt dan de Ossenpadtunnel is onduidelijk en baart ons zorgen.

Woningbouw
Voor ons een absolute prioriteit! We hebben een grote woningbouwopgave. Ambities genoeg, maar nu de daadwerkelijke uitvoering. De woningnood is zo hoog en de plannen zo prematuur dat we op dit moment zeker op 130% moeten zitten van de nodige woningen.
Met name in Liempde zit er weinig schot. Met de huidige locaties komen we niet aan de noodzakelijke 275 woningen. Wat zijn de alternatieven, hoe worden de resterende woningen gerealiseerd?

Om ervoor te zorgen dat onze eigen inwoners in Boxtel, Liempde of Lennisheuvel kunnen blijven wonen en niet verdrongen worden, pleiten we voor een huisvestingsverordening waarin voorrangsregels toegepast kunnen worden. Hiervoor dienen we een motie in.

Senioren
Vol vertrouwen werd er begonnen aan het initiatief Rolstroelvriendelijk Liempde, dit initiatief werd verder uitgerold over de gehele gemeente. Maar waar staan we nu? Het CDA wil dat binnen twee jaar de trottoirs/fietspaden zijn aangepast zodat als de senior hulpmiddel afhankelijk wordt toch goed mobiel kan blijven. Op dit moment liggen, zoals bekend, stoepen scheef, groeien er boomwortels doorheen of staan er objecten in de weg waardoor een goede doorgang belemmerd wordt.

Financiën
“De komende jaren worden financieel uitdagend” stelt u een aantal keer in het beleidsakkoord. Het lijkt alsof wij het in Boxtel financieel heel zwaar gaan krijgen.
Er worden in dit beleidsakkoord ambities gesteld zonder financiële onderbouwing. Korte bondige financiële consequenties zijn wat ons betreft mede van belang bij een beleidsprogramma. 
Het grondbedrijf komt ook nergens in dit beleidsakkoord voor. Dit is iets dat we volgens het CDA echt op orde moeten krijgen en consequent moeten bijwerken en communiceren richting de raad.

Als laatste zouden wij graag ook meer transparantie en inspraak van inwoners willen hebben in onze financiën. Inwoners kunnen wel talloze ideeën hebben, maar als de gemeente hier geen financiën voor over heeft hebben we hier als gemeente weinig aan. Vandaar dat wij een gedeelte van de begroting willen laten vast stellen door inwoners waarna de raad hierover een beslissing neemt. Wat ons betreft een geweldige uitvoering van burgerparticipatie. Hiervoor dienen wij de MOTIE Burgerbegroting in. 

Reactie van de woordvoerder van de coalitiepartijen
:
De afmetingen van de tunnel zijn minimaal 6.00 meter en niet 6.30 meter, maar ambulances en andere hulpdiensten kunnen erdoor.
Onze reactie: Dit is voor ons niet voldoende

OZB wordt het eerste jaar zeker niet verhoogd.
Onze reactie: We krijgen dus geen toezegging voor de overige jaren, dat geeft onduidelijkheid.

We zijn bereid om als Esch er bij komt de ambities tussentijds af te stemmen voor 2,5 jaar en gaan voortvarend van start.
Onze reactie: Te vaag, niet concreet

In de tweede termijn hebben wij als volgt gereageerd
:
Jammer dat u het in uw reacties steeds heeft over de oppositie. Wij zijn niet de oppositie, wij zijn het CDA. Wij bouwen in openbaarheid. Wij zijn blij met de uitgestoken hand en we hopen dat deze uitgestoken blijft. 

Wij zullen ook de komende 2,5 jaar positief, kritisch, opbouwend oppositie voeren, zoals u van ons gewend bent.

Stemverklaring:
Het CDA stemt tegen i.v.m. onduidelijkheid over de OZB, onduidelijkheid over de afmetingen van de fietstunnel in de Tongersestraat, onduidelijkheid over de haalbaarheid van de plannen in 2,5 jaar en ook financieel zijn deze hoeveelheid van plannen niet haalbaar.

 

Op onze moties is als volgt gestemd:
Motie 1 Omdenken: aangenomen mits overwegingen verwijderd worden
Motie 2 Communicatie en burgerparticipatie op 1: niet aangenomen.
Motie 3 Huisvestigingsverordening: toezegging om het uit te zoeken dus ingetrokken.
Motie 4 Burgerbegroting: niet aangenomen

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.