05 juli 2018

Reactie CDA op Jaarverslag en Jaarrekening 2017

Lees hier onze reactie op de Jaarrekening en het Jaarverslag 2017

Een jaarverslag zonder accountantsverklaring kan niet goedgekeurd worden maar gelukkig tijdens deze raadsvergadering komt hij dan toch.
De account schreef op een sheet: Focus op dingen die er echt toe doen.
Het CDA had het niet mooier kunnen zeggen.

We houden €885.000 over. Dat lijkt goed nieuws, maar €590.00 hiervan bestaat uit niet uitgevoerd beleid. En bovendien geven we meer uit dan de jaren hiervoor.
Overschotten zijn er o.a. bij: onderwijs, sport en maatschappelijk werk.
Tekorten bij: parkeren, minderheden, recreatie en sociaal domein jeugd
Verder valt op dat het vermogen in het legaat van Cooth  nog verder afneemt door investeringen in onroerend goed en geen huuropbrengsten van de gronden.

Op enkele zaken willen we dieper ingaan.

Het steeds maar doorschuiven van investeringen
Bij het vaststellen van de kadernota van 2017 heeft het CDA tegengestemd omdat we vonden dat de gestelde doelen onhaalbaar waren, dat het college te ambitieus is in haar ideeën en te weinig toekomt aan daadwerkelijke uitvoering van projecten.
Ook vindt het CDA dat de uitgevoerde projecten vaak kleine projectjes zijn en dat het met name schort aan voortgang aan de grotere meer omvattende projecten. We blijven hangen in de hobbysfeer en de echte grote problemen van onze gemeente worden niet aangepakt en opgelost.

Beheer openbare ruimtes
Het is algemeen bekend dat hoe onze plantsoenen en trottoirs er bij liggen een doorn in het oog is voor het CDA. We hebben daar meerdere malen toezeggingen voor gehad dat het aangepakt zou worden en nu zien we dat juist in dit programma overschotten zijn. Sober en doelmatig is iets anders dan niet uitvoeren.
Wij zijn overigens content met het feit dat in samenwerking met het Boxtels bedrijf Oxalis nu naar meerdere malen aandacht hiervoor te vragen de Japanse duizendknoop doelmatig aangepakt gaat worden.

Tekorten op het sociaal domein met name het jeugdbeleid
Onze oorspronkelijke voorsprong op dit terrein zijn we aan het verliezen. We hebben het niet op orde. Bedragen worden overschreden, er zijn wachtlijsten, de structuur en de administratieve systemen zijn niet up to date. Er moet hier keihard ingegrepen worden. Ook aan de inkoopkant is erg veel winst te behalen. Wij zijn er voorstander van dat ook hier zorg ontwikkeld wordt die nodig is en minder frivole activiteiten als muzitaal.

Het niet uitgeven van het werkbudget van de seniorenagenda
Het CDA vindt dat we in Boxtel onvoldoende voorbereid zijn op de groeiende aantallen senioren en oudere senioren. Wij willen hier dan ook pleiten om echt een visie te ontwikkelen en niet alleen een agenda hoe we ook in de toekomst ervoor gaan zorgen dat ook dit grote aantal Boxtelaren mee kan blijven doen. We voorkomen hiermee eenzaamheid en veel gebreken die ontstaan door het fysiek niet deel kunnen nemen aan de maatschappij.

Risico’s
Reserve sociaal domein is nagenoeg leeg, wij willen er echt voor pleiten dat deze aangevuld wordt vanuit de algemene reserves daar ook in 2018 wij niet verwachten dat de problemen bij jeugdzorg geheel opgelost zijn.

Uitstel van verkoop gronden Vorst B en het overwegen om deze tijdelijk te verhuren zal consequenties hebben voor het grondbedrijf die als we niet op tijd ingrijpen op kunnen lopen tot €10 miljoen. Voor 2024 ( binnen 6 jaar) moeten er verkopen gerealiseerd worden anders is bovenstaand scenario ineens heel reëel.

De Accountantsverklaring, de procesregistratie, geeft nu al voor het 2e jaar op rij problemen: niet voldaan aan Europese aanbestedingseisen en het niet corrigeren hiervan als het problemen oplevert.
Het CDA stemt tegen omdat de burger niet krijgt wat er afgesproken is. Echte problemen zijn niet opgepakt en wij zien daarin ook geen verbeteringen ontstaan.