05 juli 2018

Reactie CDA op Kadernota

Tijdens de raadsvergadering van 3 juli stond de Kadernota begroting 2019 op de agenda. Lees hier onze reactie:

De begrote investeringsuitgaven worden weergegeven zonder voorstellen voor investeringen nieuw beleid. Dus eigenlijk weten we niet waar we ja op zeggen.
Het dekkingsplan is onvolledig uitgevoerd.
Het taalgebruik is ambtelijk en veelal technisch.
Het bevat weinig vernieuwing, veel van hetzelfde.

Het CDA kan zich wel vinden in de nieuwe indeling van de programma’s en de beleidsproducten.
1 benaming voor de beide gemeentes heeft zeker ook onze voorkeur.
Alles wat leidt tot efficiënter werken juichen wij toe.

Er zijn een aantal zaken die er wat ons betreft uitspringen. Daar gaan we dieper op in. 

Financieel
De OZB wordt trendmatig i.p.v. met 1,5 %, de komende jaren met 2-zelfs 2.1 % opgevoerd. Dit betekent dat onze burgers meer OZB gaan betalen en dat terwijl het voornemen is om investeringen op te schuiven. Dit is voor het CDA onacceptabel.
In 2018 nemen we een langlopende lening voor €4-5 miljoen en de rentelasten worden met 1 ton per jaar opgenomen. Wat wij ons hierbij afvragen is of deze lening voor exploitatiedekking is of voor een grotere investering.
Voor het CDA maakt het namelijk veel uit of we dit geld nodig hebben om de boel draaiende te houden of dat er ook werkelijk geïnvesteerd wordt in een project om de leefbaarheid in onze gemeente te verbeteren.

MijnGemeenteDichtbij
Als we de voorgezette ombuiging van bezuiniging naar extra uitgave op personeelskosten doorvoeren, heeft dat grote gevolgen voor de begroting van onze gemeente.
Wij willen dat er vastgehouden wordt aan de bezuinigingsopgave en dat er creatief gekeken wordt naar de bezetting van de verschillende afdelingen.
Nu legt de aanpassing van de personele bezetting van MGD meteen een druk op de algemene reserves. Bij de gemeenschappelijke regelingen komen wij hierop terug.
Er wordt geschetst dat doorschuiven van investeringen naar achteren voordelen opleveren van 2018 tot 2020 en als we gaan uitvoeren nadelen. Echter, dit college leeft hier en nu. Het is bovendien niet duurzaam om investeringen op te schuiven naar een volgend college om nu uit de rode cijfers te blijven.

Sociaal domein
De reserve sociaal domein wordt nu op 0 gehouden. Dit is onverantwoordelijk, zeker daar u zelf aangeeft dat er nog overschrijdingen te verwachten zijn op het terrein van de jeugd. Het CDA pleit echt voor het aanleggen van een bestemmingsreserve sociaal domein.
Het CDA heeft de indruk dat op het gebied van WMO en Jeugd de organisatie nog niet op orde is. We weten al enkele jaren dat we moeten bezuinigen i.v.m. de taakstelling. Omdat we net als de wethouder niet willen bezuinigen op de zorgverlening aan de cliënten kunnen we alleen bezuinigen op de organisatie en echt insteken op preventie. Nu gaat er nog teveel geld naar behandeling en te weinig naar preventie.
Het CDA wil dat de kanteling in 2018 meer wordt ingezet en dat de verschillen in 2019 al zichtbaar worden.

Brede Scholen Boxtel als preventieve jeugdzorg
Wij wensen voor 2019 dat deze organisatie minder frivool te werk gaat en zich meer concentreert op de hardere taken die ook bij de doelstellingen van deze organisatie horen.
Te denken valt aan taalontwikkeling, sociale vaardigheden, aanpak pestproblemen en preventie loverboys.
Dan zal de samenwerking met middelbare scholen ook zeker van de grond komen.
Wij adviseren bij deze onderwerpen gebruik te maken van de expertise van Bureau Jeugdzorg en de creatieve kracht die zich verzameld heeft in BSB.
M.b.t. B-town zien wij weinig vooruitgang en schets het beeld van een nog niet duidelijke exploitatie opzet ons ook nog geen vertrouwen.
Bij het armoedebeleid zou het CDA  graag willen dat vereenzaming door armoede bij senioren opgenomen wordt als aandachtspunt.

We hopen dat er naast de Uitvoeringsagenda Senioren ook een echt seniorenbeleid wordt gemaakt. Niet voor nu en de komende 2 jaar, maar toekomstgericht beleid.
Er wordt €50.000 geïnvesteerd in de Uitvoeringsagenda Senioren. Het CDA vindt dit niet in verhouding tot de landelijke en provinciale bijdrages die ontvangen worden voor deze doelgroep. Zeker daar er vorig jaar ook nog overschotten waren.
Wij dienen daarom een motie in om meer geld vrij te maken voor het seniorenbeleid.

Kunt u ons vertellen wat de externe partij T-huis voor pilot gemeenschapshuizen gaat uitvoeren/Wat is de bedoeling van deze pilot? En waar wilt u naar toe met de gemeenschapshuizen? 

Industrieterreinen
Het CDA wil dat er in overleg met SPIN en ondernemers Daasdonk een inventarisatie gemaakt wordt van benodigde versus aanwezige industriegronden binnen onze gemeente.

PHS
Ook de ontsluiting van het industrieterrein is voor ons een zaak die blijvende aandacht vraagt.
De beschreven afmetingen van de fietstunnel leiden bij ons wederom tot onduidelijkheid.
2 weken terug in het beleidsakkoord stond er 6 bij 2.60 meter en in deze kadernota wordt gesproken over 6.30 bij 2.60 meter. Wat is nu waar?
Het CDA was steeds in de veronderstelling dat de hulpdiensten bij calamiteiten door de fietstunnel in de Tongersestraat zouden kunnen. Bij de gekozen metingen blijkt dit niet mogelijk te zijn.
We maken ons zorgen. Wat gebeurt er als er een brand is op het industrieterrein of een ongeluk op het spoor aan de zijde van het industrieterrein? Hulpdiensten kunnen dan nooit snel ter plaatse komen. Het CDA wil daarom dat de afmetingen van de fietstunnel geschikt is voor hulpdiensten.
Daarnaast willen we dat Tongeren via een hellingbaan aangesloten wordt op de fietstunnel. Een goede fietsaansluiting van Tongeren op de tunnel is immers cruciaal voor de bereikbaarheid.
Daarom dienen we vanavond samen met BALANS en de VVD een tweetal moties in.

Tot slot, woningbouwplannen
In 2018 zijn slechts 18 woningen gebouwd. Van 2015 t/m 2017 slechts 165 woningen.
Het is fijn dat u er een tandje bijzet, maar het CDA is nog sceptisch over de haalbaarheid.
Het zwaartepunt van de woningbouwrealisatie ligt in 2021/2022. Ook weer buiten deze bestuursperiode.
Fijn dat er gestart wordt met het bouwen van woningen in Selissen/Munsel.
Het CDA vraagt zich hierbij wel af of de overweging om de ontsluiting van de nieuw te bouwen woonwijk via de eerste zijstraat van de Dukaat te nemen wel of niet bekeken is?
We willen graag weten wat de reden is om niet voor deze optie te kiezen. Naar onze mening vraagt dit minder aanpassingen en minder overlast voor de buurt en voor de daar gevestigde bedrijven.

Kortom, weinig reden tot juichen, weinig concreet beleid, en teveel gelden besteed aan de organisatie en te weinig aan investeringen waarvan de burgers direct het verschil gaan merken.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.