25 augustus 2019

Schriftelijke vragen: Financiele gevolgen PAS

N.a.v. de PAS-uitspraken van de Raad van State en de verschillende informatiestromen met verontrustende berichten is het voor ons op dit moment moeilijk om de gevolgen van de PAS in te schatten. Wij snappen dat er gevolgen zijn die pas op langere termijn merkbaar zullen zijn en daarom nu geen concreet antwoord op gegeven kan worden, maar waar we graag uitsluitsel over zouden willen, zijn de gevolgen op korte en middellange termijn. Met name de financiële gevolgen baren ons op dit moment grote zorgen. Daarom hebben we de volgende vragen gesteld aan het college:
1.       Voor welk bedrag zijn er al gronden aangekocht?
2.       Hoeveel geld verwacht u dat er gaat zitten in de onteigeningsprocedure?
3.       Wat gaat het nieuwe rekenprogramma waarmee de stikstofdepositie berekend zal worden, kosten voor onze gemeente?
4.       Wat verwacht u aan juridische kosten voor het komende jaar?
5.       Gaat u externe adviseurs inhuren? Zo ja, tegen welke kosten?
6.       Moeten er extra kosten gemaakt worden aan ambtelijke uren? Zo ja, hoeveel extra kosten?

Dan nog een aantal algemene vragen:
7.       Waarop baseert u dat u met een andere stikstofonderbouwing de VLK wel gerealiseerd kunt krijgen?
8.       Gaat u ook voor de bouwplannen in onze gemeente de stikstofberekeningen opnieuw (met de nieuwe rekenmethode) uitvoeren? Wat zijn de meerkosten hiervan?
9.       Komen de te verwachten meerkosten voor PHS en de woningbouwplannen op de jaarrekening 2018 of lopen die mee in de begroting 2019/2020?