11 juni 2018

Schriftelijke vragen Inbreiding woningbouw

We hebben het college schriftelijke vragen gesteld over inbreidingsmogelijkheden voor woningbouw. Lees hieronder de brief.

Geacht college,

De provincie wil inbreiding boven uitbreiding, dat is duidelijk. Volgens het CDA liggen hier kansen die onbenut zijn. Boxtel heeft gebouwen in eigen beheer die voor inbreiding geschikt gemaakt kunnen worden. We geven hier twee voorbeelden.

Villa Pfaff (Dr. van Helvoorstraat 3), het grote karkaristieke pand naast het gemeentehuis, staat al heel lang leeg. Het is niet bewoonbaar, de gemeente krijgt hiervan geen inkomsten en door leegstand wordt het gebouw er niet beter op. Villa Pfaff ligt op een unieke en mooie locatie in het centrum van Boxtel. Zonde om leeg te laten staan.

Ook het pand waarin de bibliotheek gevestigd is, is eigendom van de gemeente. Dit gebouw kan een prachtig appartementencomplex worden of een combinatie van wonen en een andere functie. Dit sluit mooi aan bij de centrumplannen die onlangs gemaakt zijn.Toen werd er gesproken over de achterkant voorkant maken met de voorkant op de Dommel. De bibliotheek zou dan toch evt. verplaatst kunnen worden naar een pand in het centrum of de aanloopstaten. Huuropbrengsten spelen dan geen rol meer. De tweede verdieping staat immers praktisch leeg. Dit betekent een impuls voor ons centrum.

Het Rabobankgebouw is geen eigendom gemeente. Maar dit pand met bijbehorende parkeerterrein biedt ook fantastische mogelijkheden voor woningbouw. De gemeente zou hier actieve grondpolitiek moeten/kunnen voeren. Inbreiding biedt vele voordelen. Ten eerste krijg je meer leven in het centrum. Ook creëren we hiermee woonruimte voor senioren en jongeren. Beide doelgroepen willen graag in het centrum bij alle voorzieningen wonen. Een mix van jongeren en senioren zou ideaal zijn.
Een ander voordeel is dat gemeentelijke panden met de nodige aanpassingen behouden blijven voor Boxtel en toekomstbestendig gemaakt worden.

Onze vragen:
1. Welke mogelijkheden voor inbreiding ziet u?
2. Deelt u onze mening dat Villa Pfaff al veel te lang leeg staat, nu verpaupert en dat het hoog tijd is voor een goed plan?
3. Deelt u onze mening dat het gebouw waar de bibliotheek in gevestigd is, beter benut kan worden?
4. Hoeveel gemeentelijke panden staan nog meer (gedeeltelijk) leeg? Kunt u aangeven welke panden dit zijn?
5. Wat zijn de plannen met betrekking tot deze leegstaande gemeentelijke panden? Kunnen deze panden ook geschikt gemaakt worden voor woningbouw? Wordt bij de ontwikkeling van deze panden rekening gehouden dat er met name behoefte is aan senioren- en starterswoningen?
6. Hoeveel panden in de aanloopstraten (naar het kernwinkelgebied) zijn er sinds 2015 op aanvraag van pandeigenaren gewijzigd van winkelfunctie naar woonbestemming?

Wij zijn benieuwd naar uw antwoord en uw plannen voor inbreiding.

Met vriendelijke groet,
Fractie CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel