30 oktober 2018

Schriftelijke vragen Japanse duizendknoop

Samen met D66 hebben we schriftelijke vragen gesteld aan het college over de Japanse duizendknoop.

Lees hier onze gezamenlijke brief:

De Japanse duizendknoop is lastig te bestrijden, dat ervaren we ook in de gemeente Boxtel. De Japanse duizendknoop is inmiddels al op veel plaatsen in onze gemeente gesignaleerd. De plant verspreidt zich razendsnel, vooral bij grond- en graafwerkzaamheden.
Stichting Probos is met diverse partijen bezig om een landelijk protocol over de Japanse duizendknoop op te stellen. Diverse provincies, waterschappen en gemeenten – waaronder provincie Noord-Brabant, provincie Utrecht en gemeenten als Den Bosch en Uden hebben zich al aangemeld om mee te denken.

Dit brengt ons tot de volgende schriftelijke vragen:

1. Bent u op de hoogte van de plannen voor een landelijk protocol?

2. Bent u bereid de gemeente Boxtel hier ook voor aan te melden en zo als een van de eerste gemeenten mee te denken over bestrijding van de Japanse duizendknoop?

Plantdeskundigen alsmede stichting Probos vinden dat gemeenten in bestekken ook de Japanse duizendknoop moet opnemen. In het protocol komen ook standaard bestekbepalingen te staan die gemeenten kunnen gebruiken.

3. Heeft de gemeente Boxtel al een dergelijke bepaling opgenomen in bestekken?

4. Zo nee, bent u bereid dit te gaan doen om zo verdere verspreiding van de Japanse Duizendknoop te voorkomen?

Uit onderzoek blijkt dat de Japanse duizendknoop zeer moeilijk te bestrijden is. Maaien werkt bijvoorbeeld uitsluitend als dit vaak en regelmatig wordt gedaan en als de grond daarna behandeld wordt.

5. In april heeft u aangegeven dat bestrijding zou plaatsvinden door op de juiste momenten te maaien. En in juni is gestart met de bestrijding van de woekerplant door middel van kokend water. Zijn deze aanpakken succesvol gebleken?

6. Wordt de bestrijding van de Japanse duizendknoop in de gemeente Boxtel ook op andere manieren aangepakt?

Voor de bestrijding van de Japanse duizendknoop is een brede aanpak nodig. Wageningen Environmental Research (WER) was de belangrijkste gesprekspartner voor u in de zoektocht naar de beste bestrijdingsmethode.

7. Zijn er ook andere gesprekspartners en samenwerkingen? Is er bijvoorbeeld een samenwerking met Waterschap De Dommel en met de provincie?

Reactie van het college:

1. Bent u op de hoogte van de plannen voor een landelijk protocol?
Antwoord: De gemeente Boxtel staat in nauw contact met zowel de Stichting Probos als Wageningen Environmental Research (WER) daar waar het gaat over de aanpak van de Japanse Duizendknoop. Wij zijn op de hoogte van het landelijk protocol dat op dit moment (oktober 2018) wordt opgestart.

2. Bent u bereid de gemeente Boxtel hier ook voor aan te melden en zo als een van de eerste gemeenten mee te denken over bestrijding van de Japanse Duizendknoop?
Antwoord: Onze huidige samenwerking met de Stichting Probos zal bekrachtigd worden middels een formele aanmelding.

3. Heeft de gemeente Boxtel al bepalingen opgenomen in bestekken?
Antwoord: Op het moment dat er vanuit het landelijk protocol concrete uitvoeringsvoorschriften worden verstrekt die een aantoonbaar gunstig effect hebben op de bestrijding van de Japanse Duizendknoop, dan zullen die in onze bestekken worden ingebouwd. Naar verwachting zal dit een behoorlijke beslag leggen op de financiële middelen. Op dit moment bevinden partijen zich nog in een oriënterend stadium waarbij mogelijke oplossingen of aanbevelingen moeten voortkomen uit lopende onderzoeken en pilots door uitvoerende partijen.

Antwoord: Tot het moment dat er concrete uitvoeringsvoorschriften met bewezen effect in bestekken richting aannemers kunnen worden opgelegd, beperken wij ons nu tot gecommuniceerde aanbevelingen als het gaat om ontgravingswerkzaamheden in risico gebieden. Het gaat dan enkel om door middel van zorgvuldig handelen het verspreidingsrisico te beperken.

5. In april heeft u aangegeven dat bestrijding zou plaatsvinden door op de juiste momenten te maaien. En in juni is gestart met de bestrijding van de woekerplant door middel van kokend water. Zijn de aanpakken succesvol gebleken?
Antwoord: De eerste evaluatie vindt in januari 2019 plaats omdat dan alle gegevens en resultaten beoordeeld en geïnterpreteerd zijn. Feitelijk kunnen de werkelijke effecten pas in het groeiseizoen van 2019 worden beoordeeld. Immers, dan is pas duidelijk hoe de in 2018 bestreden gebieden zich ontwikkelen.

6. Wordt de bestrijding van de Japanse Duizendknoop in de gemeente Boxtel ook op andere manieren opgepakt?
Antwoord: De gemeente Boxtel onderhoudt naast Wageningen en de Stichting Probos ook intensief contact met diverse gemeenten en andere overheden binnen- en buiten de regio. De daaruit voorgestelde proefmethoden zijn toegepast, waaronder de pilot met kokend water.

Antwoord: Binnen de onder vraag 6 genoemde samenwerkingsverbanden hebben vertegenwoordigers zitting die namens gemeenten en andere overheden acteren. Naast dit collectief is er niet een apart samenwerkingsverband met waterschap en/of provincie. Partijen proberen in breder collectief van elkaar en elkaars ervaringen te leren.