31 januari 2020

Schriftelijke vragen: Verkeerssituatie markt en handhaving

Het CDA constateert dat vele verkeerssituaties in onze gemeente niet op orde zijn en handhaving uitblijft. Een van de grote problemen blijkt nog steeds de meer dan 1 jaar geleden opgeleverde nieuwe markt. De wethouder noemt het een kwestie van ‘wennen’. Het CDA is echter van mening dat de nieuwe inrichting van de markt voor verwarring zorgt vanwege niet juist geplaatste verkeersborden en nauwelijks te onderscheidden bestrating, je ziet niet waar je moet fietsen, rijden of lopen. Bovendien blijft ook de handhaving uit.
De afgelopen maanden hebben de gemeente en politieke partijen brieven ontvangen van een bezorgde burger. Een inwoner die zich geheel vrijwillig inzet voor de verkeersveiligheid in Boxtel door zelf op pad te gaan en een verkeersdeskundige inhuurt. Op een aantal aspecten heeft de gemeente geantwoord en actie ondernomen, maar op anderen geeft men geen gehoor of doet men af als voldoende.

We hebben daarom onderstaande vragen gesteld aan het college.
1.       Bent u het met ons eens dat de gemeente zelf voor een groot gedeelte de verkeersveiligheid in de hand heeft door gepaste weginrichting en verkeersmaatregelen te nemen?
2.       Bent u het met ons eens dat wanneer er geconstateerd wordt dat een situatie niet verkeersveilig is, dit zo snel mogelijk opgelost moet worden?
3.       Bent u bekend met de geconstateerde verkeersonduidelijkheid (geen duidelijke afscheiding tussen rijbaan, parkeervakken en voetgangersgebied) op de markt en alle overtredingen (tegen rijrichting in rijden, rijden op voetgangersgebied, parkeren in voetgangersgebied)?
4.       Bent u het met ons eens dat de markt na meer dan 1 jaar nog steeds niet voldoet aan de gewenste eisen wat betreft verkeersveiligheid en verkeersduidelijkheid?
5.       Wanneer bent u van plan om de markt verkeerstechnisch (plaatsing van juiste verkeersborden; onderscheid rijbaan, wandelgebied en parkeervakken duidelijke gemarkeerd etc.) aan te pakken?
6.       Wanneer wordt het verkeersbesluit aangepast zodat er gehandhaafd en bekeurd mag worden?

Het CDA is van mening dat wanneer er regels gesteld worden er ook gehandhaafd dient te worden.
7.       Bent u het met ons eens dat handhaving leidt tot een verbetering van de verkeersveiligheid?
8.       Hoeveel fte’s zijn er beschikbaar voor de handhaving in het centrum en andere wijken? Graag een specificatie per wijk.
9.       Is dit aantal fte’s volgens u voldoende?
10.   A.   Wordt er op vaste dagen en/of tijdstippen gehandhaafd?
        B.      Zo ja, waarom en kan dit anders?
11.   Ondervindt handhaving problemen van niet juist geplaatste verkeersborden of niet genomen verkeersbesluiten?