04 november 2018

Schriftelijke vragen Wijk-GGD'er

Het aantal politiemeldingen over mensen met verward gedrag of over kwetsbare personen neemt de laatste jaren in alle gemeentes in Nederland toe.
Vaak gaat het daarbij niet om strafbare feiten, maar is er sprake van een zorgvraag. Sinds oktober 2015 werkte de GGD Hart voor Brabant, samen met de gemeente Vught het concept wijk-GGD’er verder uit voor deze regio. Inmiddels zijn de wijk-GGD'ers actief in meerdere gemeentes.
Door een goede samenwerking kan in een vroegtijdig stadium met elkaar worden bepaald welke aanpak en zorg een individu nodig heeft. De GGD heeft op een unieke manier de bouwstenen vroegsignalering en preventie (geformuleerd door de minister van Volksgezondheid), vorm kunnen geven.
Wij hebben echter begrepen dat er in de gemeente Boxtel geen Wijk-GGD’er meer werkzaam is.

Het CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel heeft daarom de volgende vragen gesteld aan het college:

1. Klopt het dat in de gemeente Boxtel geen Wijk-GGD’er meer aanwezig is?
Zo ja, wat is hiervan de reden? En is dit tijdelijk of definitief? 

2. Is deze beslissing genomen in overleg met de GGD en de politie? 

3. Hoe gaat u het preventief gedrag omtrent verwarde personen nu vormgeven?

4. Is het aantal verwarde personen in onze gemeente waar men zorg aan moet verlenen aan het dalen of stijgen? Wat is de verwachting voor de toekomst?

5. Hoe vaak is de psycholance het afgelopen jaar in onze gemeente ingezet? 

 

Reactie van het college:

1. Klopt het dat in de gemeente Boxtel geen Wijk-GGD’er meer aanwezig is? Zo ja, wat is hiervan de reden? En is dit tijdelijk of definitief?
Antwoord: De gemeente Boxtel heeft een sterke structuur tussen zorg en veiligheid (de aanpak, voorkomen en escalatie-systematiek, AVE). Zie hiervoor onze raadsinformatiebrief d.d. 30 oktober jl. In de praktijk blijkt de Wijk GGD-er deze structuur te dubbelen. Daarnaast profileert de GGD zich vooral op somatisch gebied. Echter de inzet van de somatische expertise was minimaal. Om die reden is de Wijk GGD-er vanaf 1 januari 2019 in deze hoedanigheid niet meer actief. Wij zijn expliciet op zoek naar een passende aanvulling binnen ons Sociaal team voor de GGZ kennis.

2. Is deze beslissing genomen in overleg met de GGD en de politie?
Antwoord: Ja. De Wijk GGD-er zou een onderdeel moeten zijn van het Sociaal Team, echter is gebleken dat de GGD rechtstreeks contact legde met allerlei instanties, waardoor er dubbelingen ontstonden in de werkstructuur. Dit verliep niet in lijn met het AVE-model. De politie heeft aangegeven dat zij het belangrijk vindt dat zij een ingang heeft om zorgvragen kwijt te kunnen, het maakt de politie niet uit in welke vorm.

3. Hoe gaat u het preventief gedrag omtrent verwarde personen vormgeven?
Antwoord: We zorgen dat we het opschalingsmodel (de AVE-systematiek, zie ook onze raadsinformatiebrief van 30 oktober jl.) hanteren, om zo op de juiste momenten de juiste zorg in te zetten. Vanuit het Sociaal Team hebben wij een goede verbinding met politie, woningbouwverenigingen, cultureel werkers. Ook zijn wij in overleg met huisartsen en overige partners in het voorliggend veld om te zorgen voor een sluitende aanpak.

4. Is het aantal verwarde personen in onze gemeente waar men zorg aan moet verlenen aan het dalen of stijgen? Wat is de verwachting voor de toekomst?
Antwoord: We spreken van mensen met verward gedrag. Uiteraard zijn deze mensen er al, maar vanwege de extramuralisering van de zorg, zullen ze eerder bij ons in beeld komen. Doordat we ze meer in beeld krijgen en er dus eerder bij zijn, lijkt het aannemelijk dat de cijfers gaan stijgen.

5. Hoe vaak is de psycholance het afgelopen jaar in onze gemeente ingezet?
Antwoord: Exacte cijfers ontbreken. De registratie betreft de locatie van melding en de locatie waar de persoon naartoe wordt gebracht, maar niet of deze persoon in Boxtel woonachtig is. De gemeente Boxtel komt zelden terug in deze overzichten, maar dat betekent niet dat het geen mensen uit Boxtel betreft. Inmiddels voert de RAV deze ritten uit (net als de reguliere ambulance). 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.