08 maart 2014

Thema-avond Mantelzorg & Contourdetwern

CDA Boxtel-Liempde heeft op donderdagavond 6 maart een thema-avond over de activiteiten van ContourdeTwern en Mantelzorg georganiseerd.

De veranderingen in de zorg vormen veruit de belangrijkste uitdaging van de komende raadsperiode. Per 1 januari 2015 zullen veel zorgtaken naar gemeenten overgeheveld worden. Tegelijkertijd moet er veel bezuinigd worden. Duidelijk is dat de rol van vrijwilligers en mantelzorgers nog belangrijker wordt. Gelukkig werkt de gemeente Boxtel al veel samen met Welzijnsinstelling Contourdetwern. Zij spelen hierbij een heel belangrijke rol in Boxtel.

Voor de pauze hebben de directeur, een maatschappelijk medewerkster en een jongerenmedewerker en uitleg gegeven over alle activiteiten van Contourdetwern. Er is dieper in gegaan op de taken en aanpak van Algemeen Maatschappelijk Werk, Buro Sociaal Raadslieden, Buro Nieuwkomers, Welzijn Ouderen, Jongerenwerk, Opbouwwerk, Schoolmaatschappelijk Werk, Vrijwillige Thuishulp Boxtel en het Vrijwilligerssteunpunt.

Na de pauze heeft Marieke Dijkshoorn van het Steunpunt Mantelzorg aan de hand van enkele voorbeelden duidelijk uitleg gegeven over de zorgen en problemen van de mantelzorger.

Enkele cijfers:

1 op de 4 volwassenen is mantelzorger 75% van deze mantelzorgers besteedt langer dan 3 maanden en meer dan 8 uur per week tijd aan mantelzorg. 50% van de mantelzorgers verleent heel intensief en langdurige zorg. 12% van de mantelzorgers is zwaarbelast of overbelast. 71% van de mantelzorgers verricht ook nog betaald werk. 25% van alle jeugdigen van 12-15 jaar groeit op met ziekte en zorg in de thuissituatie. In Boxtel kennen wij 4000 mantelzorgers waarvan dus ongeveer 12% overbelast is.

Voor een goede en duidelijke uitleg over mantelzorg kunt u op youtube kijken naar het filmpje wmo gestript deel 7

Aansluitend volgden een paar stellingen waarop een levendige discussie onder de circa 25 aanwezigen ontstond.

CDA Boxtel Liempde kiest voor een heldere lijn. Wij willen de zorg en ondersteuning thuis kwalitatief goed organiseren. Dan blijven mensen langer thuis wonen, besparen we geld en zorgen wij ervoor dat mantelzorgers en familieleden niet overbelast worden.

Wij hebben tien speerpunten geformuleerd voor de komende raadsperiode. Twee daarvan zijn:

Doelgerichte zorg voor elke inwoner die dat nodig heeft en ondersteuning mantelzorgers Stimuleren vrijwilligerswerk en behouden van subsidies

Vrijwilligers en mantelzorgers zijn in onze ogen onmisbaar. Zij zijn de smeerolie van de maatschappij. Contourdetwern heeft een steunpunt voor mantelzorgers en een vrijwilligerssteunpunt. Dat werkt goed en is ook heel erg nodig.

De missie van Contourdetwern sluit naadloos aan op die van het CDA: Iedereen telt mee, iedereen doet mee. Ook zij gaan uit van de kracht van mensen. Door deze kracht te versterken en door meer vrijwilligers in te zetten kunnen we de uitdagingen van de toekomst in Boxtel aan.