16 mei 2018

Vragenhalfuur raadsvergadering: Goed onderhoud openbare ruimte

Tijdens het vragenhalfuurtje van de raadsvergadering van 15 mei hebben wij onderstaande vragen gesteld over het onderhoud van de openbare ruimte.

We hebben prachtige zomerweer achter de rug. Vele mensen in Boxtel hebben de mouwen uit de handen gestoken om hun huis, auto, fiets en tuin op orde te krijgen. Elk stukje onkruid wegwerken in voor- en achtertuin. Prachtige aangezichten in Boxtel. Helaas zijn er ook een aantal aangezichten die er minder fraai bij liggen. Onkruid overwoekert tegels. Dit zorgt niet enkel voor een niet zo fraai beeld, maar kan ook nog gevaarlijke situaties met zich mee brengen door de scheef liggende tegels die hierdoor minder goed te zien zijn. Het gras en onkruid groeien enorm hard. Als we niet oppassen staat het gras in Boxtel soms hoger dan de bomen. En als er gemaaid mocht zijn, ligt het gras er nog niet mooi bij. Het maaisel laat dorre plekken verdroogd gras achter en bandensporen van de maaimachines zijn op sommige plekken duidelijk zichtbaar.

Naast het onkruid en het gras hebben we ook te maken met niet zo fraaie perkjes die vol liggen met uitwerpselen van honden. Met dit prachtige weer zorgt het ook nog voor een onaangename geur. In de tuin zitten is voor sommige inwoners niet mogelijk door de onaangename geur.

En wat dacht u van onze mooie boomgaard Indenhof. Nou ja mooi, deze ligt er in minder dan 1 jaar toch echt niet zo mooi bij. Vol met hondenpoep. De naam Hondenhof zou hier beter staan. Het gras ziet er ook hier niet bepaald best uit. Kale plekken met zand, bandensporen en dorre plekken maaisel. Laatst heeft het inefficient maaien er zelfs voor gezorgd dat het grind vervangen moest worden. 1 lelijk geel bord met: Let op! Opruimplicht is volgens het CDA hiervoor niet de oplossing. U weet net zo goed als wij dat regels stellen zonder controle niet helpt. Cortenstaal zou in de boomgaard een oplossing zijn voor zowel het gras als de hondenpoep. Het gemaaid gras komt niet meer op het grind terecht, hondenpoep wordt tegengegaan en de boomgaard ligt er weer mooi bij.

Het CDA is van mening dat het effectief en efficiënt bijhouden van de openbare ruimte en het tegengaan van hondenpoep bijdraagt aan een mooier dorp en levensvreugde van de inwoners.

Hoe gaat u het onkruid effectief en efficiënt verwijderen door heel Boxtel?
Gaat u efficiënt en effectief maaien zodat al het gras door heel Boxtel er weer netjes bij staat?
Ruimt u hierbij ook het maaisel op? Bent u van plan om kale plekken gras bij te zaaien en deze af te zetten met bijvoorbeeld cortenstaal?
Hoe gaat u ervoor zorgen dat onder andere onze Boomgaard en het Processiepark er weer mooi bij liggen?
De wethouder geeft aan dat maaien, opruimen van het maaisel, inzaaien dorre plekken, bandensporen in gras, en onkruidverwijdering ‘een tandje’ beter moet.

Hoe gaat u ervoor zorgen dat hondenpoep geen ergernissen meer veroorzaakt? Gaat u hiervoor in gesprek met burgers en hondeneigenaren om tot oplossingen te komen? Gaat u hiervoor ook het hondenuitlaatbeleid aanpassen? Sommige plekken kunnen naar onze mening aangewezen worden als uitlaatzone/losloopzone en ander, zoals het pad tussen boomgaard en gemeentevijver dienen dit niet te zijn.
Antwoord wethouder: Hondenpoep is een van de grootste ergernissen in Nederland en ook in Boxtel. Gemeente zal hier pro-actiever in worden en hondenbezitters en bewoners van wijken vragen met initiatieven te komen voor verbetering.