06 juni 2018

Vragenhalfuur raadsvergadering: Scheidingsloket

Tijdens het vragenhalfuur van de raadsvergadering van 5 juni hebben wij onderstaande vragen gesteld over het invoeren van een scheidingsloket.

“Beste docent, kunt u extra rekening houden met mijn kind, want wij hebben besloten te gaan scheiden. En mijn kind heeft hier erg veel last van.”

Dit soort mailtjes ontvangen mensen die in het onderwijs werken na de zomervakantie erg vaak.
De ervaring leert dat het voor mensen die gaan scheiden erg lastig is de juiste hulp te vinden. Het aanbod aan hulpverlening is groot. Ouders vragen zich af waar ze moeten zijn met die ene specifieke vraag. Soms weten ze niet eens welke hulp ze überhaupt nodig hebben voor zichzelf en hun kind. Hiervoor is het scheidingsloket een oplossing.

Het Scheidingsloket is onderdeel van het uitvoeringsprogramma Scheiden zonder schade van ministers Sander Dekker (Rechtsbescherming) en Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport). Ook de VNG werkt eraan mee. Iedere gemeente zou een scheidingsloket moeten krijgen, waar ouders en kinderen terechtkunnen met al hun vragen en waar ze kunnen worden doorverwezen naar de juiste hulpverleners. Doel is om kinderen zo min mogelijk de dupe te laten worden van een scheiding, ouders advies te geven en de weg te wijzen. Goede begeleiding kan vechtscheidingen en (toekomstige) problemen bij kinderen (jeugdhulp) voorkomen.
Het CDA is groot voorstander van zo’n scheidingsloket. Geen betutteling, maar juist preventie.

Onze vragen:
Kunt u een scheidingsloket in Boxtel inrichten?
Zo nee waarom niet?
Zo ja wanneer gaat u dit doen? Waar komt het loket? Hoe gaat u dit goed en duidelijk communiceren? En, hoe zorgt u ervoor dat het voor iedereen die hiermee te maken krijgt zichtbaar, laagdrempelig en goed toegankelijk is?

Antwoord wethouder: het is een experiment uit een groter pakket maatregelen. We wachten het experiment af en hopen dat we dit in Boxtel kunnen invoeren als we hiervoor ook het benodigde geld krijgen.