11 februari 2020

Vragenhalfuur: Schrappen van bedden in de Jeugdzorg

In het Brabants Dagblad van 4 februari jl. stond een bericht over het schrappen van bedden in de jeugdzorg. Jeugdzorginstelling De La Salle zal onder andere vanwege bezuinigingen een groep sluiten. Jaarlijks konden daar maximaal 14 jongeren voor bepaalde tijd worden opgenomen.
Wij hebben daar de volgende vragen over gesteld tijdens het vragenhalfuurtje van de raadsvergadering van 11 februari:

1. Zijn er al alternatieven voor deze groep jongeren?
  2. Wat voor invloed heeft de sluiting van deze groep op de wachtlijsten?
  3. Kunt u garanderen dat jongeren door deze sluiting niet tussen wal en schip zullen vallen?
  4. De La Salle geeft aan het dat het probleem voor dit jaar is opgelost. Voor 2021 gaan zij ervan uit dat ze pas bedden hoeven te schrappen als er voldoende alternatieven zijn opgebouwd. Kunt u dit bevestigen en zekerheid bieden?
  5. In het artikel wordt aangegeven dat het de instellingen steekt dat de gemeenten nog niet vooruit hebben gekeken hoe zij verder willen met de bedden in 2021 en dat gemeenten voor de lichte zorg niet verder dan een jaar vooruit willen kijken. De instellingen maken zich ernstig zorgen over de toekomst omdat nog er nog helemaal geen duidelijkheid is of er nog meer bedden geschrapt moeten worden. Wanneer verwacht u duidelijkheid te kunnen geven?
  6. Wat betekent de sluiting van deze groep financieel voor de gemeente Boxtel?

Lees hieronder de reactie van de wethouder:

Algemene reactie namens de regio Noordoost Brabant:
We kopen in 2020 als regio Noordoost Brabant (NOB) 14 trajecten residentieel minder in dan in 2019 voor jeugdigen uit NOB. Dat is het gevolg van het project ‘opbouw, ombouw en afbouw’ van aanbieders en gemeenten in de regio Noordoost Brabant met het doel meer jeugdigen ‘dichtbij huis’ op te vangen. Voor de verblijfstrajecten die minder ingekocht worden zijn alternatieven in de regio ontwikkeld.

Dat we als regio in 2020 minder trajecten inkopen betekent niet automatisch dat er 14 fysieke plekken (lees bedden) worden afgebouwd door Koraalgroep. Dit geldt namelijk niet specifiek voor de la Salle, we contracteren de Koraalgroep op concernniveau, de trajecten residentieel hebben we zowel bij de la Salle als bij Maashorst ingekocht.

Koraalgroep heeft aangegeven dat 14 trajecten op jaarbasis neer komt op ongeveer 10 bedden en daarbij geven ze tevens aan dat het zou kunnen dat de afname van de jeugdigen uit de regio Noordoost Brabant wellicht gecompenseerd wordt met jeugdigen uit andere regio’s of jeugdigen vanuit de WLZ, omdat daar op dit moment voldoende vraag naar is. Koraal geeft dan ook zelf aan dat sluiten van een groep op dit moment niet aan de orde is. Vanuit de inkooporganisatie (RIOZ) worden de actuele ontwikkelingen van de organisatie en de gevolgen hiervan voor de jeugdigen uit NOB nauwlettend gevolgd. Vanuit de regio hebben we afgesproken met Koraalgroep dat zodra er veranderingen optreden rondom eventuele afbouw van groepen, zij dit tussentijds aan de regio melden. Mocht dit voor la Salle gelden dan wordt ook de gemeente Boxtel direct geïnformeerd en hierbij betrokken.

Vragen:

1. Zijn er al alternatieven voor deze groep jongeren?
    Antwoord: Vooralsnog wordt er geen groep gesloten bij Koraalgroep (zie boven). Mocht dit in de toekomst toch aan de orde zijn dan zijn er alternatieven vanuit aanbieders die voor dezelfde doelgroep aanbod hebben en zijn er – voor jeugdigen waar dat passend voor is – gezinsgerichte alternatieven.

1. Wat voor invloed heeft de sluiting van deze groep op de wachtlijsten?
    Antwoord: Voordat er überhaupt sprake zal zijn van het sluiten van een groep wordt zorgvuldig gekeken naar de ontwikkeling van vraag en aanbod, eerdere sluitingen zijn gedaan bij groepen waar steeds minder vraag naar was. Dit heeft weinig invloed op de wachtlijsten, mede omdat Koraalgroep ook regelmatig ander, meer passend aanbod ontwikkelt.

1. Kunt u garanderen dat jongeren door deze sluiting niet tussen wal en schip zullen vallen?Antwoord: Mocht er toch op termijn een groep gesloten moeten worden (is al eerder aan de orde geweest), dan zorgt Koraalgroep voor een vervolgplek voor deze jeugdige. Mocht dit niet binnen Koraalgroep zelf lukken, dan wordt met collega aanbieders bekeken of er een passende vervolgplek is. Met de extra inzet vanuit alternatieve zorgvormen vanuit de transformatie en de meer- en maatwerkregeling die de regio kent is er momenteel voldoende ruimte om een passende (vervolg)plek te arrangeren.

1. De La Salle geeft aan het dat het probleem voor dit jaar is opgelost. Voor 2021 gaan zij ervan uit dat ze pas bedden hoeven te schrappen als er voldoende alternatieven zijn opgebouwd. Kunt u dit bevestigen en zekerheid bieden?
    Antwoord: De inkoop jeugdhulp 2021 verloopt via een aanbesteding. We kunnen nu dan ook nog niet aangeven welke partijen voor welke zorg ingekocht gaan worden. We zorgen uiteraard wel dat er voldoende volume wordt ingekocht zodat er geen jeugdigen tussen wal en schip zullen vallen. Ook onze monitoring vanuit de regio is en blijft daarop gericht.

1. In het artikel wordt aangegeven dat het de instellingen steekt dat de gemeenten nog niet vooruit hebben gekeken hoe zij verder willen met de bedden in 2021 en dat gemeenten voor de lichte zorg niet verder dan een jaar vooruit willen kijken. De instellingen maken zich ernstig zorgen over de toekomst omdat nog er nog helemaal geen duidelijkheid is of er nog meer bedden geschrapt moeten worden. Wanneer verwacht u duidelijkheid te kunnen geven?Antwoord: We kijken zeker wel vooruit, de volumes die nu bepaald worden ter voorbereiding van de aanbesteding 2021 zijn gebaseerd op de realisatiecijfers van vorig jaar en daarbij hebben we ook rekening gehouden met de grotere vraag die er is naar bepaalde jeugdhulp (meer- en maatwerk). Daarnaast is ook rekening gehouden met de verschuiving van residentieel naar meer gezinsgerichte vormen als gevolg van de transformatie jeugdhulp. Uiteraard zorgen we er daarnaast voor dat er in de aanbesteding 2021 voldoende trajecten ingekocht worden voor die jeugdigen die (tijdelijk) niet in een gezinshuis/pleeggezin/thuis kunnen wonen. Tot slot is het de bedoeling dat we vanaf 2021 3-jarige contracten afsluiten en daardoor dus ook meer zekerheid kunnen bieden aan aanbieders.

1. Wat betekent de sluiting van deze groep financieel voor de gemeente Boxtel?
    Antwoord: Een eventuele sluiting van een groep bij la Salle heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente Boxtel.