01 november 2017

Wanneer mag de dubbele overweg worden gesloten?

Het CDA heeft in verband met de toekomstige sluiting van de dubbele spoorwegovergang de volgende brief(ex. art.37) verstuurd aan het college op 1 november:

Geacht college,

Op 12 september 2017 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk Kapelweg (VLK 2017) vastgesteld.

Met betrekking tot de sluiting van de dubbele spoorwegovergang voor gemotoriseerd verkeer is tijdens de raadsvergadering uitdrukkelijk aangegeven dat pas wordt overgegaan tot sluiting nadat de VLK, de maatregelen in Tongeren en de capaciteitsuitbreiding Keulse Baan zijn gerealiseerd. Dit uitgangspunt zou op deze manier gecommuniceerd worden.

De toezegging luidt: “er wordt pas overgegaan tot sluiting van de dubbele overweg voor gemotoriseerd verkeer nadat de VLK, de maatregelen in Tongeren en de capaciteitsuitbreiding Keulse Baan zijn gerealiseerd”.

In de communicatie wordt hierover echter nog steeds gesproken over een uitgangspunt:

“Het uitgangspunt is echter, zoals ook in de bestuursovereenkomst is afgesproken, dat de dubbele spoorwegovergang wordt gesloten voor gemotoriseerd verkeer zodra alle alternatieve maatregelen voor gemotoriseerd verkeer (VLK, Tongeren en Keulsebaan) zijn gerealiseerd.”.

En:

“De sluiting voor gemotoriseerd verkeer op zijn vroegst in werking kan treden zodra (tenminste) de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg als alternatieve route is opengesteld voor het gemotoriseerde verkeer waartoe een opschortende voorwaarde in het besluit is opgenomen.”

Dit houdt dit in dat de dubbele overweg dicht kan zonder maatregelen Tongeren en Keulse Baan gerealiseerd te hebben. Hiermee wordt voorbijgegaan aan de toezegging van de wethouder n.a.v. de motie van het CDA.

Het CDA heeft daarom een aantal vragen aan het college:

1.     In de communicatie richting de inwoners en indieners van een zienswijze wordt een andere tekst gebruikt dan de toezegging die tijdens de raadsvergadering van 12 september 2017 is gedaan. Kunt u dit verklaren?

2.     Er heerst veel onrust, met name bij veel indieners van een zienswijze, vanwege de onduidelijke en onvolledige informatie met betrekking tot de sluiting van dubbele spoorwegovergang. Hoe gaat u communiceren richting de inwoners en de indieners van een zienswijze om deze onrust weg te nemen?

3.     Tijdens de beeldvorming over de PHS kwam naar voren dat eventueel de projectscope aangepast kan worden als blijkt dat tekorten niet op een andere manier opgelost kunnen worden. Hoe kunt u onze inwoners en de gemeenteraad verzekeren dat de dubbele spoorwegovergang niet wordt gesloten alvorens alle maatregelen zijn getroffen?

Wij zien de antwoorden op deze vragen graag spoedig tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Namens de CDA-fractie,