04 april 2017

Bezoek aan de Waalse Kerk, het Begijnhof en de Grote Kerk in Breda.

Op 4 april willen we u meenemen in de geschiedenis van de dertiende en veertiende eeuw in Breda. In deze eeuwen werd het eerste Begijnhof gebouwd in Breda, de Grote Kerk en de Waalse Kerk.

Rond 1100 gaat Breda “meedoen” in de Europese geschiedenis, maar nog niet als onderdeel van Brabant. Breda begon als ‘Heerlijkheid’ in 1116.  Brabant pas in 1190.  De Heer van Breda bestuurde zijn landerijen als een zelfstandig gebied,  nevengeschikt aan de Hertog en hij was alleen verantwoording schuldig aan de keizer. Toen Amsterdam, Den Haag en Rotterdam nog niet eens bestonden, rond 1300, had Breda reeds een kasteel, een stenen kerk en meerdere houten kerken.

Breda kreeg in de 14de eeuw wallen met molens erop. Breda was wel niet erg groot, maar het werd in die tijd door de Heeren van Breda herschapen als een stad. De Grote Markt kreeg een stadhuis met een cachot en hoge rechtspraak, er waren twee grote kloosters, een begijnhof, gasthuis, weeshuis en een oude-mans-huis. In de vijftiende eeuw, van 1400 tot 1500, werd begonnen met een nieuw kasteel en werd een nieuwe kerk gebouwd. Het Begijnhof werd van het kasteelplein naar de Catharinastraat overgebracht om plaats te maken voor het stallen- complex op het Kasteelplein. De Wendelinus kapel, ooit van de begijntjes, werd later door de protestanten overgenomen en ingericht als “Eglise Walonne” voor de Frans sprekenden leger elite. En zo zijn er nog veel verhalen over Breda.

De beheerders van de Waalse Kerk, de heer Dalinghaus en het Begijnhof, de heer Rasenberg,  vertellen u in de Waalse Kerk over die tijden van weleer. Daarna gaan we gezamenlijk naar de Grote Kerk, waar de heer Boidin, voorzitter van de Stichting Grote Kerk Breda u meeneemt in de geheimen van deze prachtige kerk.

De bijeenkomst wordt georganiseerd door het CDA Seniorennetwerk Breda (samengesteld uit bestuur-, fractieleden en andere leden van het CDA Breda) met behulp van het CDA en CDA Seniorennetwerk Noord-Brabant.

De bijeenkomst wordt opengesteld voor CDA leden en andere belangstellenden. Het totale aantal participanten is echter gebonden aan een maximum. Wij adviseren om u ruimschoots van te voren aan te melden om deze unieke bijeenkomst niet te missen.

Datum                        :  4 april 2017

Tijd                             :  13.30 – 17.30 uur

Locatie                       :  Waalse Kerk, Catharinastraat 83, 4811XG Breda

Aanmelden kan via emailadres: moniquevandevoorde@hotmail.com