12 oktober 2017

#ABB18: CDA Breda; "College: het kan en moet beter!"

Algemene Bredase Beschouwingen 2018

CDA Breda; “Geacht College: het kan en moet beter!”

Fractie presenteert nieuwe fractievoorzitter en plannen voor het komende halfjaar

Het CDA wil een einde maken aan slecht onderhouden wegen, een armetierig groenbeleid en bezuinigingen op muziekonderwijs. "Er moet een einde komen aan de verschraling. Ambitieuze plannen voor de toekomst zijn mooi, maar de kwaliteit van leven voor de normale Bredanaar van nu moet voorop staan", aldus Jeroen Bruijns, fractievoorzitter tijdens de algemene beschouwingen over de begroting 2018.

Er staan volgens het CDA goede voorstellen in de begroting, zoals de extra middelen voor sport, de aanpak van de pleinen, de verbetering van de autobereikbaarheid en de extra inzet op veiligheid. Nadat het CDA al jaren voor een uitbreiding van het aantal  accountmanagers heeft gepleit wordt daar nu eindelijk een begin mee gemaakt. Maar het moet beter.

Allereerst op de woningmarkt. Er moet gebouwd worden. Zowel in inbreiding als in uitbreiding. Zowel koop als huur, Zowel in stad als dorp. Het CDA wil CPO’s letterlijk en figuurlijk de ruimte geven.

Het CDA vindt ook dat het college meer ambitie moet tonen als het gaat om ondernemers. Een streefwaarde van 6,5 voor het vestigingsklimaat is veel te mager. "Wij willen geen zesjescultuur op het stadskantoor" aldus Caspar Rutten, fractiewoordvoerder economie.

Het CDA pleit er ook voor om meer aandacht te besteden aan de Bredase cultuur en identiteit. Elke scholier moet het Bredaas Museum kunnen bezoeken en te gast zijn op het stadhuis!  Er moet een amateurkunstenbeleid komen om de basis op orde te houden en de bezuinigingen op het muziekonderwijs te voorkomen.

Tot slot wil het CDA dat de basis nu eens echt op orde worden gebracht, zowel financieel als fysiek aldus woordvoerder financiën Huib Jansen. Ook moeten de lokale lasten naar beneden, reduceer of schaf kosten van leges, precario en vergunningen af!