02 mei 2018

#Bestuursrapportage: Volop vragen

Vragen van fractievoorzitter Bob Bergkamp bij de eerste bestuursrapportage 2018

Donderdag 24 mei 2018 besprak de gemeenteraad de laatste bestuursrapportage van het aftredende college, tevens de eerste rapportage over 2018. Voor het CDA was dat aanleiding een aantal kritische vragen te stellen.

Deze vragen hebben geleid tot drie concrete toezeggingen:

- snel na het aantreden van het nieuwe college komt er een debat over het arbeidsmarktbeleid. Voor het CDA een goede gelegenheid het verkiezingsonderwerp “1000 extra mensen vanuit de bijstand aan het werk” op de actielijst te plaatsen;

-wethouder Haagh heeft toezegd in een brief aan te geven op welke wijze organisaties zoals de scouting (en andere verenigingen) actief betrokken worden bij het jeugdwerk alsl ‘voorliggende voorziening’. Voor het CDA biedt dat de mogelijkheid de (financiële) ondersteuning van dit soort belangrijke vrijwillierswerkzaamheden opnieuw op de agenda te bepleiten;

- ook over de ondersteuning van CPO initatieven komt het nieuwe college met een nadere uitwerking.

De door ons gestelde vragen:

1. Er zijn vele tonnen euro’s  vrijgemaakt voor het up-tot-date maken van de gemeentelijke processen i.v.m. de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, de AVG. Die gaat op 25 mei, dus morgen, in. Mag het CDA ervan uitgaan, dat de gemeente Breda aan alle eisen voldoet? Ik wil de rekenkamer namens de gemeenteraad vragen een second opinion te doen.

2. De bestuursrapportage spreekt over herschikken van ambtelijk inzet voor CPO’s. Betekent dat ‘leveren van extra inzet'? En betekent dat ook, dat CPO’s maximaal ondersteund worden en dat het aantal te realiseren CPO projecten in 2018 fors zal toenemen?

3. De verbouwingskosten van het stadhuis vallen 23% hoger uit, Het gaat hier om publiek geld. Wat doet de gemeente om kostenbeheersing te realiseren op eenmaal vastgestelde budgetten?

4. Er is een tekort bij afvalservice. En er zijn veel klachten over het huidige systeem van afval(niet)ophalen. Hoe gaat het college zorgen dat die kosten teruglopen, zonder dat de inwoners daar last van hebben?

5. De bijlage over de monitor ‘Werk en inkomen’. Het CDA dringt erop aan snel na de installatie met de verantwoordelijk wethouder hierover door te spreken. Kunt u dat toezeggen? Voor nu slechts 3 (van de 25) inhoudelijke vragen die ik heb: 1. Waar zijn de werkgevers is de aanpak? 2. Waar zijn de scholingsinitiatieven? 3. Wat gaat u doen aan de slechte resultaten op bemiddeling naar werk voor statushouders en werkzoekenden >55 jaar?

6. Jeugdzorg. Hoe kunnen de voorliggende voorzieningen, zoals scouting, sportclubs en andere verenigingen beter worden ingeschakeld? Welke middelen gaat u daarvoor inzetten? (300.000 euro voor één hockeyveld en 900.000 euro voor een rondje fietsen…)

7. NAC. Op 1 juli moet er een nieuw huurcontract liggen voor het stadion, waarbij de kosten voor NAC verlaagd worden. Ik lees geen afwijking, dus ga ervan uit dat dit op tijd gaat lukken? Graag een bevestiging van het college.