21 april 2021

Burgemeester Depla onderschat impact Fieldlab evenement Radio 538

Na een stevig debat concludeert het CDA dat burgemeester Depla op verschillende vlakken het organiseren van het 538 fieldlab evenement met 10.000 bezoekers in het centrum van Breda ernstig heeft onderschat. Dit had hij kunnen voorkomen door in een vroeg stadium de raad mee te nemen. Dat deed hij echter niet.

Op zaterdag 24 april aanstaande zou het evenement plaatsvinden op het Chasséveld, 500 meter van het Amphia ziekenhuis waar patiënten en zorgverleners vechten voor levens. Maandag besloot de burgemeester alsnog geen vergunning te verlenen op basis van ontradende adviezen van GGD, GHOR, de druk uit de samenleving, politie en de zorg.

Het was te verwachten dat een dergelijk evenement in deze coronatijd voor veel ophef zou zorgen in de stad en dat het belangstellenden zou trekken zonder kaartje met daaraan gekoppeld vele reisbewegingen, druk op het centrum en kans op verstoring van de openbare orde.

Het was tevens te verwachten dat het Amphia niet zat te wachten op een extra toeloop van patiënten gezien de huidige druk.

Ook de reactie van de horeca was na alle eerdere commotie te verwachten. Ze strijden al langer om terrassen te kunnen openen en om op een verantwoorde manier iets van omzet te genereren.

Tenslotte is 538 Oranjefeest nu juist een evenement dat landelijk hoog staat aangeschreven maar veel minder in Breda. En dan is het logisch dat onze Bredase inwoners veel liever lokaal een evenement willen zien door en voor Bredanaars. Kleinschaliger, intiem en op een later en passender moment.

Kortom: als de burgemeester zijn voelsprieten eerder had uitgestoken in de richting van de gemeenteraad, instanties en naar de samenleving dan had hij in een eerder stadium kunnen besluiten niet mee te werken. Maar ook eerder geen vergunning te verlenen. Voorkomen is beter dan genezen.

Fractie CDA Breda