06 november 2020

Colportage aan de deur in Coronatijd: extra toelichting op krantenartikel

Ons Raadslid Christine de Moor geeft graag extra toelichting op het krantenartikel vandaag in BN De Stem:

“Marga Klompe zei het al: Samen waar het kan, alleen als het moet”.  Vooral samen komen we verder. Ons CDA-lid Sander, merkte op dat het wel heel bijzonder is dat in deze tijd, terwijl we allemaal de maatregelen in verband met het Covid-19 virus, van het kabinet zoveel mogelijk naleven we toch geregeld colportage aan de deur hebben. Ook intern was het ons opgevallen dat de straatventers in de binnenstad ook nog steeds actief zijn, om (proef) abonnementen te verkopen of met de hoop dat men lid wordt van een stichting. Allemaal goed bedoelt, en deze, vaak studenten, verdienen hiermee een mooi zakcentje, broodnodig om hun studielening zo laag mogelijk te houden. Wij begrijpen dit, en willen hun inkomen niet afnemen, maar toch, onder de studenten heeft het virus de laatste tijd goed huisgehouden, dus niet onbegrijpelijk dat sommige het contact met onze jeugd zoveel mogelijk vermijdt.

Zo wie zo heeft onze staatssecretaris, Mona Keijzer, vorig jaar november al duidelijke taal gesproken over opdringerige colportage aan de deuren, als dit niet afneemt schuwt ze een verbod niet. Maar zo ver zijn we nog niet, en het gaat nu niet over opdringerige verkopers, maar voor vele komt het, juist in deze tijd, wel opdringerig over.

Binnen de gemeente Breda is er geen vergunning nodig om te “venten”, mits je gewoon aan de algemene regels houdt. En degene die de regels overtreden kunnen een boete krijgen van een van onze BOA’s. Waarom onze BOA’s nog meer werk bezorgen, terwijl het ook simpel kan, want op grond van artikel 5:15 van onze AVP kan het college wel degelijk tot een -tijdelijk- verbod overgaan. Dit hebben we dus gevraagd via artikel 9 vragen. Met dank o.a. aan Sander!