03 januari 2019

#EuropaDichtbij; met Galileo op de eerste rang

Met Galileo op de eerste rang

Niet iedereen was het in 2007 met mij eens, toen ik pleitte voor steun aan het satellietenprogramma Galileo. “Weggegooid geld, grootheidswaanzin” kreeg ik in het Europees Parlement te horen. Nu, ruim 10 jaar later, zijn deze geluiden verstomd en is het eindresultaat in zicht. Veel nauwkeuriger en betrouwbaarder dan concurrerende systemen zoals GPS. En zonder militaire inmenging. Nieuwe technologie die zorgt voor groei en banen. Brabant is met deelname van de Automotive Campus al ingestapt en zit nu op de eerste rang. Wie volgt?

Galileo is een groot project dat beelden en informatie van ca. 30 satellieten inzet voor nuttige doelen. Gefinancierd met geld van de EU voor de veiligheid van haar burgers, voor economische vooruitgang en ter versterking van de internationale positie van Europa. Een mooi resultaat van Europese samenwerking. De toepassing van deze slimme technologie zal iedere burger raken. Hulpverleners zullen eerder aanwezig zijn bij ongelukken door een automatisch locatie meldsysteem, ook in afgelegen gebieden. Mensen met een visuele beperking kunnen zich onafhankelijker bewegen. We zullen via onze mobiele telefoon nog nauwkeuriger informatie ontvangen over de locatie, waar we ons bevinden.

Elk van de satellieten draagt de naam van een Europese jongere. In 2016 ging satelliet Tijmen de lucht in, genoemd naar een toen 16 jarige jongeman uit de provincie Gelderland. Het gaat inderdaad om hun wereld, waarin zij niet meer alleen van de Amerikanen of Russen afhankelijk mogen zijn. Hun banen zullen meer dan nu het geval is, gedreven worden door ICT en mobiele netwerken, waarvoor Galileo de basis legt.

Nederland heeft met het ruimtevaartcentrum ESTEC in Noordwijk een belangrijke rol gespeeld door het leveren van onderdelen voor de satellieten. Recent is bekend geworden dat Nederland vanuit de Automotive Campus in Helmond ook voor één van de toepassingen, het slim vervoer, de kar gaat trekken. Uiteindelijk is voor mij het devies ‘Made in Europe’, dat ik graag wil horen.

==================================

Voor meer informatie

Deze column is een samenvatting van de radiocolumn ‘Met Galileo op de eerste rang’ van Europarlementariër Lambert van Nistelrooij. We verzoeken u vriendelijk deze column te plaatsen op uw website en/of facebookpagina samen met een link naar bijgevoegde audioversie van de radiocolumn.