29 augustus 2018

#Lunet: Liever Transparant!

CDA Breda teleurgesteld over voorstel college om achter gesloten deuren over De Lunet te spreken.

Het CDA Breda heeft met verbazing en teleurstelling kennis genomen van het voorstel van het college om de gemeenteraad geheim bij te praten over ontwikkelingen rondom winkelcentrum De Lunet. Volgens het CDA kan en moet de informatieve sessie grotendeels openbaar. “Het bericht dat het college in de procedure tegen de eigenaren van De Lunet heeft voorgesteld om de De Lunet weer terug te bestemmen tot een winkellocatie heeft tot grote onrust geleid onder ondernemers. Nu komt er eindelijk een sessie waarin de raad bijgepraat wordt en dan willen ze er een geheime sessie van maken.” CDA raadslid Caspar Rutten vindt het onbegrijpelijk. "Als er zoveel onbegrip is, moet je juist in het openbaar uitleggen wat er aan de hand is." Het CDA kan er mee leven dat de memo van stadsadvocaat AKD geheim is. “Daarover hoeven wij niet te spreken, maar als anderen dat willen zou dat achter gesloten deuren kunnen. De rest kan en moet openbaar. Dat hebben we ook uitdrukkelijk met elkaar afgesproken in de nieuwe spelregels van de gemeenteraad."

Verder zal het CDA om een openbare oordeelsvormende sessie vragen waarin partijen hun mening kunnen geven. Dit onderwerp is er belangrijk genoeg voor vindt het CDA. "Deze zaak heeft grote invloed op het ondernemingsklimaat in Breda. Gemeenten moeten stabiel, voorspelbaar en betrouwbaar zijn. Dat vinden ondernemers die hier gevestigd zijn of zich hier willen vestigen heel belangrijk. Het college laat een beeld ontstaan dat Breda geen van allen is. Dat is ernstig en daarover moeten we snel met elkaar in debat.”, aldus Caspar Rutten