14 september 2018

#Maidenspeech: Christine gaat voor echt werk!

Gisterenavond hield Christine de Moor haar eerste speech in een plenair debat in de Gemeenteraad van Breda, dat is een speciaal moment met een speciale naam: de maidenspeech. Het CDA Breda feliciteert Christine dan ook met deze mijlpaal. Hieronder kunt u haar tekst

3e wijziging re integratie verordening participatie Breda 2015

Voorzitter,

Het CDA Breda vindt dat met dit quotabeleid, bepaald door Den Haag, de wethouder zich er gemakkelijk van af maakt, dat het college geen inspanning levert terwijl het zo belangrijk is om zo veel mogelijk mensen direct aan een baan te helpen en hen niet te laten wachten bij de bushalte.

Het aanleggen van Een wachtlijst is voor ons typisch een vorm van uitstel

Het moet mogelijk zijn om tegen dezelfde maatschappelijke kosten deze specifieke en kwetsbare doelgroep direct en zonder tussenstop aan werk te helpen.

De reden om een wachtlijst te hanteren, met de inzet van de alternatieven, is volgens de berekening van de wethouder goedkoper.

Deze berekening geeft blijk van een beperkt blikveld  en vergelijkt appels met peren.

Ik ben er mij van bewust dat de uitkering die gekoppeld is aan een dagbesteding   niet door de gemeente wordt betaald Maar per saldo is een dagbesteding voor  de samenleving kostbaarder. Het gaat hier immers over overheidsgeld.

Daarnaast vinden we het kortzichtig omdat het een globale berekening betreft omdat t om  korte termijn kosten gaat terwijl op de lange termijn  sprake is van opbrengsten bij een beschutte werkplek. Geld investeren in een beschutte werkplek is vele malen duurzamer dan een investering in een dagbestedingsplek.

Voorts wordt gesuggereerd dat er geld overgeheveld kan worden naar de WMO

Blijkbaar houden we dat  geld over vanuit het budget dat bestemd is voor de beschutte werkplekken

Waarom kan dit geld niet effectiever besteed worden als het ten goede komt aan het creëren van extra beschutte werkplekken.

Het mag duidelijk zijn dat wij geen voorstander zijn van een wachtlijst omdat wij denken dat het er alle schijn van heeft dat het college kiest voor de minimale en de ogenschijnlijk goedkope weg.

Maar  het cda is van mening  dat het college juist het maximale moet doen om deze kwetsbare groep mensen zo snel mogelijk en zonder omwegen direct aan een beschutte werkplek te helpen.

Wij geloven echter dat het in het licht van het raadsbesluit van vorig jaar dat het werken zonder wachtlijst op dit moment een station te ver is maar wij willen de tijd dat mensen op de wachtlijst staan wel minimaliseren  en daarom dienen wij dit amendement mee in.

Want als de duur van het dagbestedingstraject wordt gemaximeerd blijft het perspectief van een beschutte werkplek  levendig en actueel