15 september 2017

#Prinsenbeek: Hoezo verplichte papiercontainer afvalservice? Oud papier gewoon naar de SKOPP!

Afgelopen week vernam onze fractie dat er problemen waren met het weigeren van papiercontainers in Prinsenbeek terwijl er juist afspraken waren gemaakt dat de verenigingen in Prinsenbeek het oud papier via de Stichting Kringloop Oud Papier Prinsenbeek (SKOPP) zouden mogen blijven inzamelen. Waar is die onnodige container dan toch voor nodig zou je zeggen.... Fractiewoordvoerder Milieu Caspar Rutten stelde de volgende schriftelijke vragen aan het college;

Van: Caspar Rutten

Betreft: vragen op basis van art.9 Reglement van Orde

Onderwerp: Verplicht gebruik papiercontainer              Breda, 15 september 2017

Geacht College,

Wij hebben vernomen dat inwoners die geen gebruik willen maken van de oud-papier containers van de gemeente, deze container desondanks niet mogen weigeren en gedwongen worden deze in ontvangst te nemen en te plaatsen. We vinden dat in strijd met ieders vrijheid om zelf te bepalen wat hij of zij met zijn oud-papier wil doen. Door inwoners die hun oud-papier niet door de gemeente willen laten inzamelen wel te verplichten deze papiercontainer te plaatsen, worden zij ten onrechte opgezadeld met een container die zij niet willen. Bovendien is het geldverspilling. Containers die toch niet gebruikt worden kunnen beter bij anderen worden ingezet.

In dat verband hebben we de volgende vragen:

1. Klopt het dat inwoners de oud-papier container niet kunnen weigeren en verplicht worden er een te plaatsen?

2.Zo nee, bent u bereid duidelijke instructies uit te vaardigen en er op toe te zien dat inwoners die geen oud-papier container willen deze daadwerkelijk zonder problemen in kunnen leveren c.q. weigeren?

3. Indien vraag 1 bevestigd wordt beantwoord, vernemen wij graag:

a. op welke grond u gerechtigd meent te zijn de vrijheid van inwoners op deze manier in te perken;

b. of u bereid bent met onmiddellijke ingang een einde te maken aan bovengenoemde praktijk en iedere inwoners vrijelijk te laten beslissen of hij of zij een oud- papier container wenst te ontvangen?

Met vriendelijke groet,

Namens CDA Fractie,