22 oktober 2017

#Stadshart: Pitch voor een #BeterStadshart!

In een goed gevulde Onze Lieve Vrouwekerk gaf vice fractievoorzitter Caspar Rutten een gloedvol betoog voor een betere binnenstad van Breda. Lees hieronder zijn spreektekst terug;

Toekomst Stadshart - Pitch 2 minuten - Caspar Rutten / CDA Breda - 22102017

De binnenstad is het kloppende hart van Breda. Dat hart moet gezond zijn, want het bepaalt de aantrekkingskracht van Breda, verbindt dorpen en wijken en is een banenmotor.

Het CDA wil een mooie, schone, historische binnenstad waar het goed toeven is. Daarom willen wij 's ochtends geen file van bestelbusjes, maar wel straten die er mooi bijliggen. In de raad proberen we dit al jaren voor elkaar te krijgen.

We hebben ons ook ingezet voor een eerlijk evenwichtig evenementenbeleid. Het laatste wat wij willen is een doodse binnenstad. Maar dat betekent niet dat alles moet kunnen. Het gaat om balans en een goede afweging van alle belangen. Een stad wordt niet levendig van toeristen. Het zijn de inwoners die het verschil maken. Inwoners die ook op doordeweekse dagen een drankje doen, een hapje gaan eten of gewoon door de stad lopen. Dat betekent dat er niet alleen feestbeesten kunnen wonen. Een levendige binnenstad is ook goed voor de inwoners die het wel eens genoeg vinden.

Daarom hebben wij 9 voorstellen ingediend om het nieuwe evenementenbeleid aan te passen met onder andere een eerlijkere verdeling, evenementvrije weekenden, 1 evenementennummer en verdraagbare geluidsnormen. Ook die voorstellen hebben geen meerderheid gehaald.

Ik zou nog heel veel meer willen zeggen. Over verbetering van de bereikbaarheid voor mindervaliden, verfraaing van de straten en het Valkenberg. Over busjes voor monteurs die soms toegelaten moeten worden, kosteloze parkeervergunningen en een autoluwe St. Annastraat. Over handhaving tegen overlast en verrommeling. Daar heb ik geen tijd voor, maar u zult zeker nog meer horen over onze plannen.

Natuurlijk is het wonen in de binnenstad anders dan in een buitenwijk, maar de zin "Dan moet je maar niet in de binnenstad gaan wonen wil het cda nooit meer horen." Wij willen een harmonieuze, levendige en mooie binnenstad. Waar u met veel plezier woont en/of onderneemt. Het CDA is trots op onze mooie binnenstad, maar is er van overtuigd dat het nog beter kan. Voor u en alle inwoners en ondernemers in Breda. En voor iedereen die hier op bezoek komt.