04 december 2021

Voorrang bij nieuwbouw: en dan nu graag snel invoeren!

Een nadere beschouwing rond de gisteren schriftelijk gestelde, z,g. artikel 9, vragen aan het college van burgemeester en wethouders, door ons raadslid Marc van Oosterbosch: Wordt In eigen dorp of wijk blijven wonen makkelijker?
Vroeger spraken we nog over een puntensysteem: hoe lang woon je hier? Werk je ook hier en hoe lang? Dat waren vragen die werden gesteld als je je inschreef voor een woning op gemeentegrond. Op basis van punten had je dan een voordeel ten opzichte van mensen van buitenaf. Maar de laatste decennia is dit niet meer mogelijk. iedereen moet zich overal kunnen vestigen op basis van kansgelijkheid. Hoewel we voor CPO nog wel een opening konden vinden de laatste jaren (via de koepels) wordt het voor reguliere nieuwbouwprojecten steeds lastiger voor jongeren en ouderen om er tussen te komen. Randstedelingen die hun woning met fikse overwaarde kunnen verkopen, overbieden momenteel de jeugd in dorpen en wijken. Starten wordt zo wel heel erg lastig gemaakt. Gemeente Breda zet in op huurwoningen in de betaalbare sector maar jongeren willen een eigen huisje, en daarna doorstromen naar een gezinswoning. Oh ja, en dan ook in de eigen wijk of in het eigen dorp. Daar waar ze de sociale contacten onderhouden en bijdragen aan de sociale cohesie en het vrijwilligerswerk. En dat is dus niet per sé in de stad, op een flatje voor 900,- per maand.
Gelukkig maakt de landelijke politiek zich inmiddels ook druk om de nijpende situatie en is er een wetswijziging in de maak die het mogelijk maakt dat 30% van de nieuwbouwwoningen kan worden gebruikt om de eigen bewoners of andere doelgroepen met voorrang te bedienen. Een hele belangrijke stap voor die 20-ers en ouderen die nu of thuis of in een veel te groot huis moeten blijven wonen. Het zal in het geval van ouderen ook weer doorstroming betekenen. Iets wat de huizenmarkt ook keihard nodig heeft.De invoering van de wet zal waarschijnlijk nog wel heel even op zich laten wachten maar het CDA heeft inmiddels vragen gesteld aan het college van Breda om te anticiperen en alvast creatief te zijn met het ontlasten van de genoemde doelgroepen. Want wat de gemeente niet kan, kunnen ontwikkelaars wel. Bij voorkeur doelgroepen aanwijzen voor de huizen die ze bouwen. Een goed gesprek tussen gemeente en ontwikkelaars lijkt me dan ook het advies en een eerste stap in de goede richting. En niet alleen voor CPO maar in de Breedte. We blijven het nauwlettend volgen!