21 februari 2018

#BruijnsBlogt: een Eerlijke Economie voor een #BeterBreda!

Als verschenen in Weekblad Nieuw Ginneken op 21-02-18

[Bavel] Zo, terug van het reces. Ik had het nodig, want de carnavalsdagen voel ik een week later nog na. Als ik BNR mag geloven voelt onze economie de carnaval ook nog na, het zou ons 1 miljard euro kosten. Althans, het geld werd gewoon anders uitgegeven, moest men toegeven. Typerend; we gaan uit van maximale economische productiviteit en alles wat daar niet aan meedoet wordt als een kostenpost aangevoerd. Is dat wel zo? Bij ons oma hing een tegeltje op het toilet met een andere visie; “je leeft niet om te werken, maar je werkt om te leven.”

Toch zijn de economie, werkgelegenheid en ondernemerschap belangrijk in de politieke besluitvorming. Want laten we wel zijn, zonder werk geen brood op de plank. Erger nog je mist iets essentieels, want werk heeft ook een nobel doel van het van waarde zijn, bijdragen aan het collectief, zelfstandig zijn en jezelf ontplooien. In een eerlijke economie profiteert iedereen mee van het werk wat we samen verzetten. Proberen we iedereen mee te laten doen, ook als het even niet meezit.

MKB-Toets Belangrijk voor onze (Bredase) economie zijn met name het Midden en Klein Bedrijf (MKB). Lokale bedrijven die een grote betrokkenheid bij onze gemeente hebben. Door het bieden van werkgelegenheid, het inkopen bij andere lokale producenten of als sponsor in het verenigingsleven. Deze week was onze Staatssecretaris van Economische Zaken Mona Keijzer (CDA) bij ons te gast in het kader van Beter Aanbesteden. Een kans voor het lokale MKB omdat we als gemeente onze aanbesteding zo kunnen inrichten dat het makkelijker wordt de opdracht

gegund te krijgen. Wij pleiten daarom dan ook voor een MKB-toets in ons aanbeste- dingsbeleid om hier ook in Breda werk van te maken. Zodat ook ons MKB een eerlijke kans krijgt!

Werk aan de Wijk Donderdag komt ook de aangekondigde opheffing van het activeringsbedrijf Werk aan de Wijk in de raad. Een sterk merk in Breda dat op veel plekken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zo goed als mogelijk terug aan het werk krijgt. Ze doen het bovengemiddeld goed, dat mag wat waard zijn zou je denken.

Wethouder de Bie (D66) nam een andere keuze, zij koos ervoor over de mensen te beslissen. Ze geen eerlijke kans te geven om zelf met een toekomstplan te komen hoe Werk aan de Wijk behouden kan blijven. Het CDA Breda kiest ervoor ze deze kans wel te geven. Juist omdat wij gaan voor die Eerlijke Economie, waarin iedereen een kans heeft en krijgt zijn steentje bij te dragen!

Reageren: [email protected]