15 mei 2014

22 mei: Kies Brabant, kies voor Lambert v. Nistelrooij

CDA Deurne kiest voor Brabantse kandidaat

Regio kan Europese steun nog steeds goed gebruiken

Op 22 mei worden in Nederland de Europese Verkiezingen gehouden. De campagne is gestart en inmiddels verschijnen de posters met kandidaten op de verkiezingsborden. CDA Deurne kiest voor een Brabantse kandidaat, Lambert van Nistelrooij uit Diessen. Hij staat op plaats 7 van de CDA lijst en wil met zijn campagne voldoende voorkeurstemmen verzamelen om te worden gekozen. Brabant breed wordt hij daarbij gesteund, ook door CDA Deurne.

De keuze voor Lambert van Nistelrooij is niet verwonderlijk. Afgelopen jaren heeft hij ondanks zijn werkzaamheden in Brussel en Straatsburg toch een goede band weten te behouden met Brabant. Om zich op de hoogte te stellen gaat de heer Van Nistelrooij regelmatig in gesprek met mensen, die hem benaderen met hun problemen of ideeën. Dit geldt in het bijzonder ook voor ouderen en hun vertegenwoordigers. Zo was hij in januari meerdere dagen aanwezig op de Seniorenexpo in Koningshof in Veldhoven, waar ook vele Deurnese ouderen hem hebben ontmoet. Maar afgelopen jaren liet hij zich ook een aantal keren in Deurne zien, zoals bij het vertrek van het konvooi ‘Leven voor leven’ met hulpgoederen voor Roemenië.

Ook de ondernemers en de heer Van Nistelrooij weten elkaar te vinden. Regelmatig is de europarlementariër te gast bij bijeenkomsten in de regio Zuidoost-Brabant. Het is daarom ook de aanpak in deze regio, onder de naam Brainport, die hij heeft gebruikt om een discussie in Europa op gang te brengen. En met succes. Als hoofdonderhandelaar namens het Europees Parlement heeft hij de ministers van alle EU-lidstaten weten te overtuigen, dat het anders kan. Met ingang van 2014 draait het nu ook in Europa om drie kernwoorden: slimmer, groener en banen. Van Nistelrooij: “Alleen met een maakindustrie die innovatief en duurzaam produceert en investeert in mensen, kunnen we onze boterham smeren. Brainport geeft daarin voor Europa het goede voorbeeld.”

Door de keuze voor de Brabantse kandidaat Lambert van Nistelrooij hoopt CDA Deurne ook in de komende vijf jaar een toegankelijke vertegenwoordiger in Brussel te hebben. De regio kan immers nog steeds de financiële steun uit Europa goed gebruiken. “Het netwerk van relaties wordt voor een gemeente als Deurne steeds belangrijker om complexe zaken voor elkaar te krijgen. Vooral voor de regionale samenwerking in de Peel (de Peel 6.1) is de relatie naar Brabant en naar Europa van groot belang. Deze relaties zijn nodig om extra financiële middelen naar de regio te halen voor nieuwe investeringen en dus banen." aldus Leo Cuijpers fractievoorzitter van het CDA Deurne.