29 september 2011

Bieb Deurne tot eind 2014 op Markt

DEURNE - De bibliotheek in Deurne blijft nog zeker tot eind 2014 in de huidige vestiging op de Markt. Pas dan loopt de huurovereenkomst af tussen bibliotheek Helmond-Peel en woningbouwvereniging Bergopwaarts, eigenaar van het pand. "Die tijd benutten we om de opties verder te onderzoeken en uit te werken", zegt verantwoordelijk wethouder Jasper Ragetlie. De eerste bezuinigingsoperatie voor de bibliotheek in Deurne – een korting oplopend tot twintig procent – is nu bezig.

De tweede slag, waarover definitief wordt besloten bij de begrotingsbehandeling in oktober, grijpt nog veel dieper in.

In het voorjaar, bij de bekendmaking van de bezuinigingen, werd geopperd de bieb bij een onderwijsinstelling in Deurne onder te brengen, bijvoorbeeld in het scholenvierkant in de St. Jozefparochie. "Dat is nog steeds een serieuze optie, maar we beperken ons daar niet toe", zegt Ragetlie. "Misschien liggen er ook mogelijkheden in samenwerking met bijvoorbeeld RICK (Regionaal Instituut Cultuur en Kunsteducatie), in het gemeentehuis of in een gemeenschapshuis. Er zijn kortom ook andere combinaties denkbaar, we kijken daar in brede zin naar."

DEURNE - De bibliotheekfilialen in de Deurnese kerkdorpen Liessel, Neerkant en Helenaveen sluiten per 1 januari hun deuren. Het plan is om als alternatief een kleine biebvoorziening te creëren in de basisscholen.

De tijdsdruk daarbij is groot. Het streven is immers direct of zo snel mogelijk na de sluiting van de filialen een nieuwe biebvoorziening te laten draaien in de scholen. "We zijn volop in overleg", stelt Ruud Hakvoort, directeur van bibliotheek Helmond-Peel. "Met de gemeente, het schoolbestuur en de -directies. Of het allemaal gaat lukken, hangt af van de medewerking van alle partijen, maar ik moet zeggen dat de gesprekken enthousiast verlopen, iedereen ziet kansen."

De huurcontracten van de huidige vestigingen in Liessel (Hoofdstraat 62), Helenaveen (Oude Peelstraat 3) en Neerkant (Moostenstraat 3) zijn inmiddels opgezegd. Per 1 januari houden de filialen (Vlierden heeft geen eigen vestiging) op te bestaan, een gevolg van de bezuinigingen waarvoor de bibliotheek zich gesteld weet. Bibliotheek en gemeente willen wel een alternatief in het dorp overeind houden. In de basisscholen moet straks een kleine biebvoorziening worden ingericht. Hakvoort: "Onder druk van de bezuinigingen moeten we keuzes maken. Hiermee kiezen we nadrukkelijk voor de jeugd. Dat de kinderen in ieder geval boeken kunnen blijven lezen, gestimuleerd worden in taalontwikkeling, etc."