19 maart 2015

CDA grootste in Deurne met 23% van de stemmen

BRON: WEEKBLAD VOOR DEURNE ONLINE

DEURNE - Het CDA is gisteren in Deurne bij de verkiezingen om de Provinciale Staten als grootste partij uit de bus gekomen. De partij met ook de kandidaten Henk Kerkers uit Deurne, Harrie Verkampen uit Gemert-Bakel en Martie Jeuken uit Someren, verloor wel ten opzichte van de verkiezingen in 2011. Toen haalde de partij 26,7 procent van de stemmen, tegen nu 23 procent. De opkomst in Deurne was 43,6 procent. Dat is flink minder dan vier jaar geleden toen iets meer dan de helft van de stemgerechtigden (50,5 procent) naar de stemlokalen trok. Ook bij de verkiezingen over het bestuur van waterschap Aa en Maas haalde het CDA de meeste stemmen.

Provinciale Staten-verkiezingen in Deurne
Het CDA haalde bijna een kwart van alle stemmen: 23 procent. Het zakte wel 3,7 procent ten opzichte van de PS-verkiezingen vier jaar geleden.
De VVD met onder anderen gemeenteraadslid Jeroen van Lierop op de kandidatenlijst, haalde in Deurne 18 procent van de stemmen. in 2011 was dat 20,3 procent.
De SP won wel en is aan de hand van deze uitslag de derde partij in Deurne. Het haalde 15,5 procent, ten opzichte van 13,3 procent in 2011.
De PVV zakte van 14,2 naar 12,5 procent.
D66 was woensdag landelijk de grote winnaar en die tendens was ook in Deurne te zien. De partij steeg van 5 procent in 2011 naar nu 9,7 procent. Daarmee haalde het aanzienlijk meer stemmen dan de PvdA dat 6,1 procent scoorde. Vier jaar geleden was dat nog 11,3 procent. Daarmee deed de PvdA het maar net beter dan de partij 50 Plus dat 6 procent van de stemmen haalde.
De Partij voor de Dieren haalde in Deurne 2,6 procent. Dat was vier jaar geleden 1,2 procent. Lokaal Brabant kreeg 1 procent van de stemmen en CU/SGP 0,8 procent. De Libertarische Partij scoorde 0,2 procent en Platform Vrije Politiek 0,1 procent.

Provinciale uitslag
In totaal zijn in de Provinciale Staten 55 zetels te verdelen. Onderstaand de voorlopige zetelverdeling in Noord-Brabant. De definitieve uitslag volgt vrijdag.
VVD: 144.295 stemmen 17,4% 10 zetels (-2)
CDA: 142.459 stemmen 17,1% 9 zetels (-1)
SP: 133.311 stemmen 16,0% 9 zetels (+1)
PVV: 106.121 stemmen 12,8% 7 zetels (-1)
D66: 99.809 stemmen 12,0% 7 zetels (+2)
PvdA: 66.060 stemmen 7,9% 4 zetels (-3)
GroenLinks: 37.486 stemmen 4,5% 3 zetels (-)
50 Plus: 35.397 stemmen 4,3% 2 zetels (+1)
Partij voor de Dieren: 26.062 stemmen 3,1% 2 zetels (+1)
ChristenUnie-SGP: 16.761 stemmen 2,0% 1 zetel (+1)
Lokaal Brabant: 15.173 stemmen 1,8% 1 zetel (+1)

Waterschap Aa en Maas
Tot nu toe werd voor de waterschapsverkiezingen per brief gestemd. Woensdag kon de kiezer stemmen via de stembus. Voor de verkiezingen in het district van waterschap Aa en Maas deden zes partijen mee met ook weer verschillende kandidaten uit Deurne. Voor het CDA was dat Iwan Gijsbers. Frans Swinkels stond op de lijst van Water Natuurlijk. Voor de PvdA deden mee: Gerard de Jong en Robertino Wibier. Voor de VVD: Tim Rooijakkers. Pieter Matthijssen uit Neerkant stond op de lijst voor 50 Plus.
Het CDA is bij de verkiezingen voor het waterschap ook de grootste partij van Deurne. Het CDA haalde 3.563 stemmen.
Water Natuurlijk 2.144
PvdA 959
Algemene Waterschapspartij 481
VD 1.572
50 Plus 1.152.
Het opkomstpercentage in Deurne is 40,21 procent, ofwel 10.243 kiezers.

Provinciale uitslag waterschapsverkiezingen
Dijkgraaf Lambert Verheijen maakte donderdagmiddag de voorlopige verkiezingsuitslag op partijniveau bekend. De uitslag is als volgt:
CDA: 7 zetels
Water Natuurlijk: 6 zetels
VVD: 4 zetels
PvdA: 2 zetels
Algemene Waterschapspartij: 2 zetels
50 Plus: 2 zetels
De komende dagen worden gebruikt om alle  stemmen te verwerken en te controleren. Op maandagochtend 23 maart om 10.00 uur wordt tijdens een openbare bijeenkomst de definitieve verkiezingsuitslag bekendgemaakt. Dan zijn ook de namen van de nieuwe Algemeen Bestuursleden bekend. Het Algemeen Bestuur bestaat uit de dijkgraaf en dertig leden. Zeven leden, de zogenaamde ‘geborgde zetels’, staan vast. Drie leden namens bedrijven. Drie leden namens agrariërs en overig ongebouwd en 1 lid namens natuurterreinen. De overige 23 zijn gekozen tijdens de verkiezingen. Het oude Algemeen Bestuur treedt op woensdagmiddag 25 maart af. Het nieuwe Algemeen Bestuur wordt op donderdagmiddag 26 maart geïnstalleerd.
Het voorlopig opkomstpercentage voor waterschap Aa en Maas bedraagt 40,6 procent Tijdens de vorige verkiezingen in 2008 was dit 26 procent. In 2008 was het CDA de grootste partij gevolgd door Water Natuurlijk.