01 oktober 2015

Commissie behandeling Geurbeleid

Voorzitter,  vanavond wordt de commissie om advies gevraagd betreffende de geurgebiedsvisie, geurverordening en beleidsregel geurhinder 2015.

De voorliggende stukken van vanavond kunnen worden gebruikt om de geurbelasting vanuit de veehouderijen te beoordelen bij de vergunningverlening. Indirect heeft dit voorstel consequenties voor de totstandkoming van gewenste ruimtelijke ontwikkeling en de beoordeling van het woon leefklimaat in Deurne.

Met vaststellen van de voorliggende verordening en beleidsregel wordt gestreefd dat alle inwoners van Deurne kunnen wonen, werken en leven in een omgeving die gezien haar functie hiermee in balans is. Onze fractie ziet echter dat het voorstel resulteert in structurele veranderingen welke een grote impact hebben op de samenleving en voor alle inwoners van Deurne.

We kunnen veronderstellen dat structurele veranderingen, de nodige tijd, goede communicatie en zorgvuldigheid nodig hebben om die verandering te laten plaatsvinden. Wanneer niet de tijd wordt genomen voor zorgvuldigheid en communicatie, en de verandering dus op korte tijd moet plaatsvinden, dan gaat ze gepaard met grote overgangsmoeilijkheden, en ontstaat er een situatie waarin op niet-comfortabele wijze veranderingen door externe factoren worden opgedrongen.

Voorzitter, voor ik denk, alle fracties is communicatie met alle burgers van groot belang voor deze trajecten, communicatie met het kernteam en urgentieteam mag je als vanzelfsprekend beschouwen. Gezien de ongedefinieerde rol van het urgentieteam, de brief van zlto deurne, toch onderdeel van het kernteam,  hebben we sterkere twijfel over de communicatie. Daar komt bij dat naar nu blijkt dat het ontwerp na de ter inzagelegging meerdere malen aangepast is tot het voorstel dat nu voorligt, resultaat is de burgers geen zienswijze hebben kunnen indienen tegen de aanpassingen op het ontwerp voorstel, aangezien er tegen een verordening geen bezwaar of beroepsmogelijkheden openstaat, staat vele inwoners straks voor een voldongen feit.

Voorzitter, voor de CDA fractie is gebrek communicatie over de gevolgen van het voorstel de rede geweest om een verzoek om ambtelijke bijstand, om aan de hand daarvan tot een zorgvuldige afweging te komen.

Wanneer we uiteindelijk, door het bevragen van de inhoud inzage krijgen in de gevolgen van dit beleid zijn helaas niet verrassend. De nieuwe voorgestelde geurnormen zullen het doel: minder (geur)overlast door intensieve veehouderijen niet bereiken. De flink strengere normen hebben tot gevolg dat de benodigde investeringen bij uitbreiding/vernieuwing van het agrarisch bedrijf steeds moeilijker te betalen zijn. Hierdoor zal men berusten in de huidige vergunde situatie met als gevolg dat gewenste verbeteringen uitblijven. Tegelijkertijd komen er door de strengere voorgestelde normen 632 burgerwoningen in een geurcontour te liggen. Hiervoor geldt dus dat men in lastig te garanderen woon leefklimaat ligt. Initiatieven zoals mantelzorg, aanbouw, dagrecreatie etc. zullen zwaar belemmerd worden omdat het niet nl. niet te beargumenteren is dat men dit toelaat in gebieden die bestempeld zijn als een slecht woon en leefklimaat. Daarnaast zal de voorgenomen normstelling tot gevolg hebben dat grote gebieden in vlierden, liessel, neerkant, walsberg kranenmortel en Zeilberg in een overbelaste situatie terecht komt.

Per saldo zal de geuroverlast niet afnemen en zullen gewenste richtingen zoals meer toerisme en recreatie vervallen in onzekere procedures en rechtsgangen. Kortom dan kennen we alleen maar verliezers

Voorzitter, samenvattend, resulteren de gevolgen van het nu liggende voorstel in een uitkomst welke niemand heeft besteld’

Commissie R&E 29 september 2015

Benny Munsters